Az emberi értelem vége – Sic transit gloria mundi, avagy: a neokon ámokfutás
Ha valaki egyszer ír egy rossz
könyvet, az arra van kárhoztatva, hogy később ennél csak még rosszabbakat
írjon. Ez a helyzet F. Fukuyamával és A történelem vége és az utolsó ember című
könyvvel. Meg kell valljam töredelmesen, annak idején, amikor jogot hallgattam
és mint az ürülék közül kikapart aranygesztenyét sztárolták a könyvet és
íróját, úgyhogy csak félve és tisztelettel lehetett halkan kirebegni e neveket,
mintha épp Hiroshimáról lett volna szó és az atom első és reméljük utolsó
polgári célpont elleni bevetéséről; ezzel kapcsolatban is feltehetőleg mindenki
a szíve mélyén érezte, hogy gyalázatosan övön aluli, de mint sok más egyedi és
tömeges esetben, amikor gyilkolás és genocídium történt, a szív valahogy nem
jutott el a szájig, mert az illető vagy illetők „messzi vannak”, „ő bajuk”, és:
„úgy kell nekik, ha kihúzták a gyufát”, egyszóval: Nem Olvastam a Könyvet,
egyrészt mert ahol már a cím egy bődületes hülyeségről árulkodik, ott a részletek
sem lehetnek épkézlábabbak, másrészt: szeméttől származó szeméttel nem
szennyezem a kezem, hiszen Fukuyamáról már akkor lehetett tudni, hová tartozik.
Nietzschétől származik a mondás: „A
történelemnek ha volna célja, már elérte volna azt.” – és én hozzáteszem: Ha a
vége volna a célja, már azt is elérte volna. A hegeli történelemfelfogással
kapcsolatos dogmától és az ezt épp hogy csak saját ízértelmezésre és
felhasználásra megkozmetikázott marxi dialektikus materializmustól alig titkolt
dependenciával, mintha a történelem és az eszmetörténet egy emberi szubjektív
értelemtől teljesen független módon az emberek feje fölött lebegne mint valami
szappanbuborék, amit egy kiskölyök nádszálon hatalmasra fújt, kicsit
gyönyörködött benne, aztán ott egye meg a fene, mikor meguntuk nézni, míg szét
nem durran, Fukuyama megszemélyesített történelme elérte bevégzett csúcspontját
a demokratikus liberalizmussal, ez nemigen lehet másként, ha a leromlást
fejlődésnek nézzük és a nadírt zenitnek. Egyszóval, az én részemről az
eufórikus apoteózis és az üdvrivalgás már akkor elmaradt, de az amerikaiak még
csak most kezdenek szembesülni azzal, amit kisprovinciális porbafingó
magyarként a józanság szelleme már akkor detektált: És ha más is akar még élni,
akinek más a véleménye a csodálatos liberalizmusról és annak világotátölelő és
mennybeemelő jótékony hatásairól? Vagyis: ilyenkor kéne feltenni a kérdést,
amire már matematikatanárnőm is buzdított, hogy a két, szabályosan
antitalentumra valló és mentálisan nehezen mozduló, ceruzarágós elmetörés
között, nézzek már oda, hogy hol vétettem a logikai sorban vagy a matematikai
műveletekben az alapvető hibát és legyek önkritikus: - És ha nem?
Mert ezt bizony már a 70-es évek
óta sejteni lehet. A „sunyi módon” elzárkózó Kína nem az utóbbi két-három
évtizedben kezdte gazdasági értelemben magaslati létezését, és hiába nem nézték
ki az oroszokból, nemigen lehetett őket se szétszedni, bár nemegyszer
drasztikusan megpróbálták. És amikor még ugyanott, ugyanabban az intézményben,
bár másik tanszéken üdvözölték a globális működőtőke nagyszabású és óriási
profitot ígérő keleti működését és azt a nyomulást, ahogy a farkas a kismalac
házába nem is annyira fokozatosan tette be a lábait, hanem ajtóstól érkezett,
énbennem már motoszkált a gyanú, hogy ez megint csak az A-tervnek lesz a
Z-terve, mert a „mag” szívósan ellenállónak bizonyul, és így is lett. A kínaiak
1 évnyi idő alatt koppintottak és másoltak le egész gyártósorokat, és az
amerikai globáltőke hiába működött, mehetett vissza kicsit közelebb keletre
működni, például, mihozzánk, akik az ilyen „nagy dolgoktól” és ahogy ezek „nagyon
működnek” mindig hasraestek.
Egyszóval, gyalázat, de semmi nem
akar véget érni egy olyan világban, ahol az egyoldalú és egyszemélyi szupremáció
levesébe egyesek „pofátlan” módon beleköptek. Nem is próbálnám ezeket tovább
bizonygatni, mert teljesen felesleges, mert mára teljesen nyilvánvaló (a
hályogproblémával nem rendelkezők persze előnyben). De épp erről is volna szó,
s az „újabb” fukuyamai irányról. A neokon gondolkodó, aki idővel mintha
csalódott volna abban a megközelítésben, aminek a neve semmire se kötelez, csak
az egypólusú szupremációra, hiszen se nem „új”, se nem „konzervatív”, hiszen
az, hogy létezik egy olyan háttérhatalmi csoportosulás stabil 2 ezer éve, vagy
tán még régebb óta, amely teokráciai megszállottsággal akarja egykézben
bitorolni a világi hatalmat, ténykérdés és aki csak a szekértolójukká szegődik,
az előbb vagy utóbb úgyis kifacsart citromként vagy lerágott almacsutkaként
díszeleg majd a történelem szemétdombján, ez is egyfajta (csúfos) vég. Az újabb
könyveiben, mint pl. A politikai rend eredete, már az erős centralizáció
szükségességéről és a sikeres nemzetépítésről ír, de gyanúm szerint anélkül,
hogy szakított volna referenciapontjaival.
Így ír például a magyar
centralizáció kérdéséről:
"Egyetlen dolgot szerettem
volna csupán illusztrálni azzal, hogy ilyen részletesen foglalkozom a magyar
esettel: azt, hogy erős, összetartó és jól felfegyverzett civil társadalom,
amely képes ellenállni a központi kormányzat hatalmának, nem feltétlenül tudja
kivívni a politikai szabadságot, mint ahogy erre egy olyan alkotmányos rendszer
sem mindig képes, amely szigorú korlátok közé szorítja a végrehajtó hatalmat. A
Magyar Királyságra igazak voltak mindezek a jellemzők, mégis sikerült oly
mértékben aláásnia a központi hatalmat, hogy az ország nem volt képes megvédeni
magát a közvetlenül fenyegető külföldi ellenségtől. Hasonló helyzet alakult ki
Lengyelországban, ahol a gyenge királyokat a nemesi tanács irányította; két
évszázaddal a Magyar Királyság után Lengyelország is elvesztette nemzeti
függetlenségét." Vagyis: őszerinte Magyarország azért szakadt le a
centrumországoktól, mert itt a feudalizmus, a feudális bárók képesek voltak
megakasztani az állami központosítást.
Amellett, hogy ez a képlet így
rosszul van fogalmazva, teljesen illogikusak a következtetések, ami talán abból
is eredhet, hogy messziről, madártávlatból, térképként és „fejlett” nyugati
szemmel ránk nézve, valóban így tűnik, de ennek a kérdésnek a megvizsgálását én
meghagynám azoknak, akik honpolgárként magyar történelmet is tanultak. 1. Divat
manapság orrba-szájba szidni a feudalizmust, mintha az szinomíma volna a „diktatúrával”
és az „antidemokráciával”. A feudalizmus a polgári korszakot megelőző középkor
társadalmi-gazdasági rendszere volt. Csak a gyengébbek kedvéért, vagy aki netán
elfelejtette: feudum, földbirtokot jelent, ez a „megvétel”, a „a hűség
megvásárlásának”, a csúnyánszólva „lekenyerezésnek” az eszköze volt a hűbérúr
részéről a hűbéres felé. Abban a rendszerben ez ugyanaz a struktúra mint
manapság a tőkés és pénzügyi megvásárlás; magyarán ma nem a feudumhoz
kapcsolódik a vazallusi mivolt, hanem a pénzhez és a tőkéhez. 2. Ezt egy ország
belügyi vonatkozásaiban nézni nem teljesen ugyanaz, mint globális vonatkozásban
nézni ugyanezt, mint ahogy a ’centralizáció’ is csak belügyi vonatkozású,
értelmű lehet, mert globálisan ezt úgy nevezik: pólus. Itt nem az elnevezéseken
vitatkozunk, mert a pólus nem lehet centralizált (tehát globáltársadalmi
szempontból nem vezethet jó eredményhez a centralizáció, szupremáció,
föderáció, kinek hogy tetszik), míg egy országon belül valóban az ország
erősségét mutatja az erős centralizáltság. 3. Magyarországon a lemaradás azzal
függ össze, amit Fukuyama, nem pontosan, de enyhén megpedzett, hogy a köznemesi
eredetű centralizáció (tehát amikor egy alsóbbrendű nemes került vagy került
volna hatalomra), az mindig meg lett fúrva a főurak által, mert a főurak mindig
egy idegen eredetű és idegenszolga centralizációt támogattak. Ez a motívum
végigvonul egészen Szent Istvántól a 20. századig. Mátyás indítása erős és
nagyszerű volt, ámde, amikortól kezdve ágyába fektette idegenszívű és
Habsburg-barát feleségét, viszont száműzte korábbi tanítómesterét és mindenkit,
aki figyelmeztette az elfajzás veszélyeire, már látszott, hogy bomlik a gőg
miatt az agy. Széchenyi vacillálása a 48-as forradalom kapcsán egyértelműen
főúri mivolta és az erős Habsburg-kötődés miatt volt, és az is, hogy Kossuthot
akkor is ki nem állhatta, ha Kossuth leborult előtte, mert Kossuth csak egy
köznemesi családból származott, noha az első magyar független kormányban volt
példa a főúri származásra is, más is, őmellette, például, a miniszterelnök
Batthyány Lajos. A magyar tragédia nem egyszerűen az, hogy mindig „elnyomtak
minket” a saját államfőink, hanem hogy azok az államfők, akik elnyomtak minket,
egyszersmind idegen érdekek mentén nyomtak el minket, vagy, mondjuk ki nyíltan:
nyugati érdekek mentén nyomtak el minket. Több mint 400 évig voltunk a nyugat
éléskamrája, a Habsburgok belesodortak minket egy országcsonkoltatásba, amiről
mégsem egyértelműen a nyugatiak (s a franciák) tehetnek, hiszen akkor egy olyan
kormány képviselt minket, aki szíves örömest kínálta fel a tálcán a fejünket,
pedig a nyugati egyezmények szerint nekünk azokhoz a területekhez még jogunk
lett volna. A magyar tragédia legalább annyira belügyi kérdés, mint külügyi, és
egyetértek az erős centralizációval (ami a mai helyzetben már azt kívánja meg,
hogy a világgazdaságban egy több, egymással ekvivalens pólushoz próbál e belső
centralizáció igazodni, és ilyen módon játszik közvetítő szerepet, amire sajnos
minket az államunk területi fekvése predesztinál), de ugyanakkor mindig meg
kell nézni az ehhez társuló személyi (jellemi) feltételeket.
A liberalizmusnak, ki kell
mondani, a 21. században már, eredeti értelemben, nincs helye. Az eredeti
értelem azt takarja, hogy a polgári korszak beköszöntésével egy, a magát már
évszázadok óta bekonzervált, beposhasztott és teljesen igazságtalan, előjogokon
alapuló rendszer ellen az egyetemes emberi jogok érvével lázadt fel az
értelmiség. Akkor azt mondani, hogy liberális vagyok, egy haladó dolog volt;
gondoljunk bele, ugyan miért lett volna bármiben jogosultabb egy önmagán belül
keresztbe-kasul házasodott és éppen ezért genetikailag degenerálódott dinasztia
kancsal, púpos, deformált, és magatehetetlenül a főúri kör által rángatott
tagja, mint akárki más? De ma, a pénzfeudalizmus korában, amikor már 300 éve
közhelynek számít, hogy mind emberi lények vagyunk, ugyanazokkal a jogokkal,
amivel nyugodtan kitörölhetjük a hátsónkat, ha nincs pénzünk, nem ugyanaz a
rendszer valósult meg, áttételesen, csak más elnevezések alatt, mint korábban?
Ha ma azt mondom, hogy liberális vagyok, az azt jelenti: van pénzem hozzá, hogy
széles mosollyal szarjalak le.
A nacionalizmus szintén egy
polgári képződmény, de nem teljesen ugyanez a helyzet vele. De az ténykérdés,
hogy ennek is lehet álságos formáit gyakorolni. Az olyan nacionalizmus, amely
azt hirdeti, hogy a népe tagjai egyként különbek más népeknél és azok
tagjainál, az nácionalizmus, vagyishogy nemzetiszocializmus. De a nemzetépítő
nacionalizmus, amely tisztában van az országa határaival, lehetőségeivel,
esélyeivel és szuverenitásával, épp úgy, ahogy egy egyén tartja méltón magát;
más dolgaiba nem piszkál bele, és elvárja, hogy ettől mások is feléje,
tartózkodjanak, aki tud szeretni, de belátja ennek korlátait és tudja, nem
oszthatja szét a szívét boldog-boldogtalannak, az az ország és az az egyén egy
egészséges nacionalizmust folytat és él. A nacionalizmusnak semmi köze nincs sem
a konzervativizmushoz, sem a „feudalizmushoz”, nem kell összekeverni a
történelem különböző korszakaiban keletkezett eszméket, és a hasonlóságot azon
mögöttes struktúra átlátása alapján kell megvonni, amit a józan logika
megkíván, és nem pusztán asszociálni erre vagy arra, azon az alapon, hogy a
dolgok asszociatív fedésben vannak valamilyen szempontból.
Hosszabbra nyúlt, mint szerettem
volna, mert csak egy kis szösszenetet akartam írni. Jól jegyezzük meg: a
történelem és az eszmetörténet önmagától nem megy sehova, nem fejlődik, és nem
romlik, nincs eleje se vége, de csakis az értelmiség krémje teheti valóban
előremutatóvá. A filozófia rendszerszinten válik csak érdemlegessé, de
mindaddig én ódzkodnék szellemi rendszerek létrehozásától, amíg valaki olyan
szinten nem ismeri a múlt egészét és a történet hatásmechanizmusait, hogy abból
a jövőre nézvést pozitív és előremutató konstrukciót nem tud létrehozni.
Ma már nem elég azt mondani, hogy
a „történet véget ért”, sajnos nagy esélyünk van rá, hogy az értelmes történet
ért véget. Mi, nagyon kevesen, azért vagyunk, hogy ez ellen legyünk…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése