Egy kis filozófiai kirándulás: Az időtudat és az egyéni sors összefüggései
Az
időtudat és az egyéni sors összefüggései
A |
zokban a pillanatokban, amikor
fáradtan tekintünk vissza életünkön a megtett út után, és nem tudunk másra
gondolni, minthogy minden szenvedés mily értelmetlen volt, tartalmatlan és
felesleges; nem tudunk már élvezni semmit, undorral nyeljük a falatot, amit
csak még az élet kínálhat, s az ötlettelenségtől kínlódva tengetjük napjainkat,
és az öregség kísértetének szele legyint meg, hogy társtalan magány lesz osztályrészünk
majdan; s belegondolunk, hogy mennyi mindent túléltünk már, mert a viharos
tengeren csatangoló hajónk hány Szkülla és Kharübdisz között mégsem futott zátonyra – hidraként új
fejünket mégis kinövesztjük újra, mégis elindulunk ismét az újnak vélt, már
számtalanszor megjárt csapáson, s elkeseredésünkből kikiáltva mégis felépítjük
újra s újra a templomot, amelynek neve: Élet.
-1-
A |
z élet ringlispíl-folyamán történhet
csak, hogy néha megállunk, s észrevesszük, mintha ez vagy az a dolog – s ez
csak halványan dereng fel előttünk – már számtalanszor megtörtént volna. Később
járunk tájakon, amelyekről előzőleg már mintha álmodtunk volna – s tudjuk, hogy
mi fog történni az ismerős esemény után. Egy mosoly, egy gesztus: - mintha
minden nekünk szólna, az út szélén álló vándor alak felbukkan, majd elnyeli őt
is az idő. Tudjuk, hogy minden gondolat a semmiből bukkan elő, valami olyan
helyről, ahol az egónk sorsa már előre meg volt írva.
Valami kell legyen a sorsra
predesztináltságban, különben az egész életünknek – úgy érezzük – nincsen
értelme. S nemcsak azért, mert egyes pillanatokban meg vagyunk győződve róla,
hogy nem véletlenül tartunk a jelenben ott, ahol, hogy szükségszerűség, hogy
ide lyukadtunk ki, nekünk, mivel olyanok vagyunk, amilyenek, eleve elrendelten
csak ez a sors járhatott; nem tehettünk semmit másként, mint ahogyan tettük,
mert ebben a saját természetünk korlátozott minket, s hatalmazott föl rá,
akárcsak Oidipus királyt, akinek balsorsát önnön kíváncsi és egyben makacs
természete okozta saját maga számára, hanem azért is, mert az idő, amibe a
történet beleágyazott, objektíve olyan módon csavarodik fel az individuum
szubjektív sorsára, hogy akármerre is akarna menni, közel ugyanoda jutna a
labirintuson, amely, noha semmilyen isteni elme által nincs, nem lehetett előre
megtervezve, mégis meghatározott számú, irányú és kapcsolódási pontú utcából,
sok esetben zsákutcából tevődik
össze.
-2-
E |
zért is mondhatta a Mester
Friedrich Nietzsche, hogy az élet számtalan mennyiségű ismétlődésből áll, sőt,
maga az életút is számtalanszor ismétlődhet – noha ez utóbbiban alighanem
tévedett. Ő az anyag tulajdonságainak rótta fel az ismétlődést, mivelhogy az
anyag – véleménye szerint – véges, és véges számú kombinációból áll.
Ma már tudjuk, hogy a kérdés nem
ilyen egyszerű. Az anyag energiává alakul és viszont, annak a valószínűsége
pedig, hogy az energia esetileg ugyanazt az anyagkombinációt keletkezteti,
nagyon csekély. Arról már nem is beszélve, hogy Nietzsche összekeveri a
természeti folyamatokat azokkal az emberi tudatfolyamatokkal, amelyek ezek fölött
állnak, és sok esetben módosítólag hatnak a természetre. Elég csak számbavenni
a kultúra, a technika és a tudomány egyes, a természetre gyakorolt káros
hatásait. Az emberi individuum fizikumát, pszichéjét és szellemét
kialakulásában, fejlődésében és végső megszilárdulásában a genetikus adottságok
és a gének folyamatos módosulása határozza meg. Egyfelől, a kultúra hat a
génekre, olyan mutációs módon, hogy akárcsak mint amikor a géneket kémaiailag
megváltoztatott közegbe helyezzük, azok szerkezetileg módosulnak – a kultúra a
szellemi tényezőkön keresztül hosszú távon – nem látványosan, hanem lassanként
– módosítja a gének szerkezetét. Vagyis a kultúra hosszú távon genetikailag
képes mutációt előidézni. Példának okáért, az, hogy az ember ma nem négykézláb
mászik, amikor jár, hanem fölegyenesedve, egyenes következménye egy kulturális-társadalmi
váltásnak, annak ugyanis, hogy az ember lemászott a fáról és lakóhelyéül a
vízszintes talajt választotta. Az, hogy az ősember a tevékenységeit
meghatározóan a karjaival és a kezével kezdte el végezni – lévén, hogy lábait
túlzottan is igénybe vette a földön járás – egy sor másféle változást indukált.
A karok, és különösen a kezek megügyesedtek, alkalmassá váltak a szerszámok
készítésére, éppúgy, mint az élelem hatékonyabb megszerzésére valamint a kommunikáció
jeleinek megformálására. Olyan volt ez, mint egy munkamegosztás a kezek és a
lábak között; addig, amíg az ember kezét is, lábait is használhatta arra, hogy
megfogja a számára szükséges vagy érdeklődését felkeltő dolgokat, nem volt még
hatékony a szervezet működése legalábbis azon cél tekintetében, hogy könnyebben
jusson táplálékhoz és szervezettebben tudjon élni a többi társával, ami szintén
megváltoztatta később az együttélés formáit.
Ha arról beszélünk, hogy mi
különbözteti meg alapvetően az embert az állattól, akkor arra a meggyőződésre
jutunk, hogy sem nem a tudat magasabb fejlettségi szintje, sem a beszéd, a
munka vagy a fejlettebb érzelmi motiváció, nem is csak és kizárólag, - mint azt
korábban véltem – a fogalom (idea-) alkotó képesség, amely ámbár jóval inkább
cizellálja tudatának formáit, és egyre fejlettebbé teszi szellemi képességeit,
de ez csak következménye annak, hogy az idők során az ember volt az az állat,
aki a legveszélyesebb kihívásokra a legpozitívabb, legszelektívebb választ
tudta adni és éppen ezért a genetikai mutációnak is a leginkább ki volt téve, s
egészen addig is marad csak uralkodó faj, amíg ezen mutációk iránya pozitív,
amire manapság – megfigyelésünk alapján – egyre kevesebb a példa.
-3-
M |
ásodszor is, térjünk vissza
arra, hogy míg a kultúra hat a génekre, a gének módosulása is visszahat a
kultúrára. Ez azonban nem a tyúk és a tojás esete, hanem egy olyan circulus,
amelyben a tényezők összeadódva és egymást erősítve jutnak el a negatív vagy
pozitív kulminációra. Egészen addig, amíg az ember természetében a mesterséges
kultúra nyoma maradandó és nyomatékos deformáltságot nem idéz elő, vagyis, amíg
az ember legalább annyira „természetes” marad, mint amennyire eljutott már oda,
hogy életét át-meg áthassák a kultúra és a technika könnyítést célzó
mesterséges vívmányai, amíg még megmarad benne a természet iránti szeretet, az
ösztönös gondoskodás a természet teremtményeiről és az az illuzorikus hit, hogy
minden kegyetlen csapása ellenére a Természet jó anya, akinek a kebelén minden
társadalomból száműzött ember az otthonát meglelheti, még van remény arra, hogy
az a hajtóerő, amelyet a mesterséges alkotások és civilizációs ártalmak
igyekeznek kellőképp természetes menetéből kizökkenteni, lelkesültségétől
megfosztani és irányától eltéríteni, még egy időben produlkálhat – és nem csak
kimondottan sikeres egyedek esetén, hanem egész népnyi tömegekre vonatkozóan –
pozitív irányú mutációt. Ebben rejlik, ettől függ ugyanis az emberiség jövőbeni
sorsa. Ellenben ha ezen a földön az uralkodó embertípus a posztmodern kor
embere marad, vagyis: nincsen az egész történelemre vonatkozó átgondolás újra, menthetetlenül
kipusztulunk.
-4-
A |
gének visszahatása a kultúra nivelláltsági
szintjére, ahogyan azt megfogalmaztam már előző tanulmányomban is,
katasztrofális végkimenetelű is lehet. Azokkal szemben, akik – többnyire a
felvilágosodás eredményeképpen - reménykednek még az egyre nagyobb számú kiváló
és egyre kiválóbb egyedek, - a zseni mintapéldányai – halmozott megjelenésében,
én azt állítom, hogy a kultúra színvonala – és nem biztos, hogy nem éppen a
felvilágosodás eszméinek hatása következtében – egyre lefelé tendál. Zengedeznek
itt dicshimnuszokat egyes, zseninek kikiáltott gyermekekről, mondván: ők a
legújabb szellemi elit előfutárai. Amellett, hogy a zseniség nincsen életkorhoz
kötve, kicsit gnómnak hat egy ilyen kis okostojás, aki – amerikai mintára – már
az anyatejjel tömény dicséretek tömjénjét szívja magába: „Te vagy az ész,
kisfiam, kislányom, te vagy a zseni…” A zsenigyerekség éppen olyan, mint a
gyereksztárság, kinövi az ember, mint egy gyermekbetegséget. Idővel pedig már
csak a halmozott dicsérgetések okozta magas önbecsülés marad meg, ha nem éppen
a felsőoktatási elvek nyirbálják meg önbizalmát: ezért lehetséges, hogy az
igazi zseni mindig a társadalom kárvallottja – a zseninek jelölt egyének pedig
csak pöffeszkednek hamis babérjaikon.
Egy hároméves kisgyermekkel
beszélgetve – aki mellesleg az átlagnál magasabb szellemi szinten áll más,
hasonló korú gyermekekhez hasonlítva, - egy konkrét eset során, amikor azt
mondom neki: „Képzeld, megsebesült a macskám!”, mi a válasz a felkiáltásra,
kérdés formájában? – „Hogyhogy? Ki lőtte le?” Nyilván a rajzfilmből vette a
kérdéshez a mintát.
Ha – akár még jó vagy kiváló
képességű gyermekek is – a televízión nőnek fel, és a televízióban vetített
vagy DVD-n lejátszott olyan filmeken, ahol minden harmadik percben valakit
megkéselnek, megerőszakolnak vagy lepuffantanak, amelyben orrba-szájba folyik a
szex és a trágár káromkodás, a gyermek ezt a mintát fogadja majd el mint
követendőt, s mint alkalmazandót ezt tanulja meg, ezt fogja imitálni. Mi erre a
nagy szociológusok és kultúrguruk véleménye? „Ez folyik az életben! Talán
hazudjunk a gyereknek? Azt kell megmutatni, ami van!”
Csakhogy, ami van, az a legtöbb
esetben azáltal lett valósággá, hogy valaki előbb kitalálta, és
viselkedésnormát vagy kultúrmintát nyújtott a társadalomnak, azáltal, hogy
közhírré tette. Ezek a panellek, amiket én kultúrmintának
nevezek az ezekre nagyon is fogékony fiatalság lelkében gyermekkortól kezdve
mély nyomot hagynak. Nem mindegy, hogy egy ifjú ember mikor találkozik először
az ellenkező nem felnőtt képviselőjének mezítelen nemi szervének látványával
vagy szexuális pozíciókat bemutató újságokkal, filmekkel: a túl korai élmény
később perverzzé, a túl késői pedig túlzottan prüddé teheti. Azokban a
családokban, ahol a nemiség kérdését túldimenzionálják, általában nemileg
sérült vagy deviáns, jobb esetben szexuálisan kielégíthetetlen utódok nőnek
fel. Ugyanez a véleményem az ötvenes-hatvanas évek ún. művészfilmjeiről is,
amelyekben a meztelenséget szinte hivalkodóan, a rendszerrel szembeni
provokációként vagy tételezett ellenállásként kifejezetten kirakatba tették.
Azáltal, hogy meztelen nők és férfiak rohangálnak a vásznon, még nem lesz
természetesebb az, ami egyébként is természetes, csak a társadalmi formáció
ideológiájának lefojtása következtében az emberek titkon vágynak – és egyre
perverzebb módokon – a szexualitás kiélésére, amely, ha megszűnik a rendszer és
a múltba hull az ideológia, akkorát robban majd, mint az atombomba, mint azt a
magyarországi rendszerváltás kora is mutatja. Hasonló volt a svédeknél, az
amerikaiaknál is a szexuális forradalom, csakhogy míg a svédek egy idő után
rájöttek arra, hogy a nemi vágyak természetes kiélésének módja nem lehet az,
hogy a szexualitást címlapra helyezzük, és az emberek is nagyrészt
megcsömörlöttek a mezítelenség állandó mutogatásától és nézegetésétől, az
amerikaiak jórészt ide exportálták „kultúrájukat”, a kelet-európai régióba.
-5-
A |
szex, a pornográfia, a trágár alpáriság, a
kábítószerek és egyéb káros élvezeti cikkek népszerűsítése, valamint az egyre
elharapódzóan negatív hatású médiás írásbeli és szóbeli kultúra a társadalom egészének
kulturális szintjében szinte azonnali és rohamos negatív mutációt idéz elő, de
ez hagyján. Az újonnan született gyermekek már ezeket a mutáns, deformált
géneket fogják örökölni. Higgyük el, hogy ahogyan nem teljesen mindegy, hogy az
ember gyermekkorától kezdve milyen közegben nő fel, az sem az, hogy az ősei
rendszeresen mivel töltötték az idejüket már jóval a megszületése előtt. Ahogyan
egy Arisztotelész többszörösen intelligens volt, mint mondjuk egy hasonló
kaliberű, de történelmi időben számítva jóval később született Aquinói Tamás,
egy Mozart sokszorosan nagyobb zseni volt, mint mondjuk egy Gershwin, s hát
Leonardo tehetsége sem mérhető
akármelyik mai képzőművész zseniével – úgy látszik tehát, hogy még a zseni
is devalválódik, a kiválóság mértéke az egyedi esetekben is csökken, és ezt
pontosan a kultúra devalválódása okozza. Hát még a társadalom átlagos tagjai
esetében, akik nem a „mindenséggel mérik magukat”.
-6-
Sokan azt mondják, hogy két
különböző kultúrát vagy két különböző kultúrának az egyedeit nem lehet ilyen
módon összehasonlítani, mert az eltérő kulturális miliő, az eltérő társadalmi
viszonyok és maga a kultúra fejlettségi foka eleve eltérő mentalitású
individuumokat szül. Vigyázni kell azonban ezzel, mert ha tételezzük az adott
történelmi korszak túlzott ráhatását az egyéni látásmódra – mondjuk
Shakespeare-rel együtt vallván, hogy a művészet minden korban az adott kor
„tulajdon képe és lenyomata”, - akkor nemcsak a kor uralkodó ideológiájából
való kitörési lehetőséget tesszük
lehetetlenné, (amely egyszersmind meggátolja a kultúrák közötti átmenetet ill.
interszekcionális pontokat is), hanem az adott kultúra zseni egyedeit is úgy
állítjuk be, mintha azok pusztán tömegemberek vagy csordaállatok volnának, a
mindenkori rendszer ideológiájának hű kiszolgálói, holott a történelem éppen
azt bizonyítja, hogy adott egyének egész korokat tudnak megváltoztatni, pozitív
vagy negatív irányba, vagy éppen gyökeres ellentétükbe fordítani. A tömeg és az
egyén viszonya, valamint az egyén ráhatása a tömegre és a tömegkultúrára
azonban bonyolultabb kérdés annál, mintsemhogy itt ezzel a néhány mondattal
elintézzük, de később majd meglehet, hogy újra visszatérek rá.
-7-
E |
bben a részben tulajdonképpen a
hosszas mellébeszélést követően a predesztinációról és a predesztinációnak az
idővel való összefüggéseiről szerettem volna szólni. Ahhoz azonban, hogy ezt
jól lássuk, vissza kell ismét térnünk Friedrich Nietzsche örök
visszatérés-tanára, annak lehetséges értelmezéseire, és objektív érvényessége
lehetőségének megvizsgálására.
Nézzük meg most azt, hogy miért
is mondtam én itt, nem sokkal feljebb, hogy Nietzsche alighanem tévedett az
örök visszatérésnek az egyéni életre vetített érvényességében? Mennyi lehet az
igaz abból, hogy a törvény, amely minket egyszer létrehozott, még számtalanszor
képes minket megteremteni, vagy ez a gondolat a filozófus számára csak egy
önigazolás-féle volt? Ami tartotta benne a lelket? Vagy éppenséggel:
bátorította abban, hogy ne hagyja el magát, s ezáltal belehajszolta egy
önmegsemmisítő folyamatba? Vajon mennyire szereti az az ember az életet, akinek
(idézem) „a legnehezebb teher” az, hogy az életben minden ismétlés?? Vagy nem
egy kicsit ismét egy új, egy reformált buddhista nihilről volna itt szó? –
Amellett, hogy ez a hit
alighanem rokonítható a kierkegaard-i kategóriák közül azzal, amely a vallásos
hitet olyan módon gátolja, hogy az individuum „kétségbeesetten csak saját magát
akarja” (S. Kierkegaard: A halálos betegség), igen-igen unalmas volna, ha a
következő életünkben minden szóról szóra ugyanúgy zajlana le, ahogyan az már
egyszer megtörtént. Azazhogy: ugyanaz az egyén (természetre, képességekre,
arcra-kinézetre, társadalmi helyzetre, neveltetésre, genetikus adottságokra);
ugyanazok a személyek, akik körülveszik; ugyanazok az események, amik
megtörténnek vagy nem történnek meg vele; ugyanaz a motiváció, ami mozgatja az
életútját; s végül: ugyanaz a fajta halál… Nem teljes képtelenség ez,
lehetetlenség a reális megvalósulás tekintetében?
Lehet ezt az elméletet
mindenféle, tudományosnak látszó elmélettel támadni vagy alátámasztani, de mi
maradjunk meg a realitás talaján. Amit Nietzsche mond, ebben az értelemben
jóformán nonszensz, és kizárólag pszichológiai hatását tekintve van értelme
vele foglalkozni. Mégis úgy érezzük, hogy a filozófus valahol a fején találja a
szöget, egyetlen motívumban, amit aztán kiterjesztőleg értelmez, amiből aztán
egy egész rendszert épít, skizoid módon, fel. De hol is, és mi is ez a motívum?
Amikor Nietzsche azt mondja, hogy
minden meg fog ismétlődni, valami olyan „tudathasadásos”, vagy szebben szólva
„univerzális tudatosság” állapotáról ad számot, amelyben az egyéni
történelemmel és az egész kultúrával mintegy „mákos beigliszerűen”
összecsavarodott idő, ill. annak síkjai szétesnek, elveszítik a lineáris
kontinuitásukat, és mozaikdarabokként röpülnek széjjel,
összekeveredve-kavarodva az univerzális tudatban. Nietzsche számára
irrelevánssá válik a múlt, a jelen és a jövő – az egyéni élet síkjait ezek az
univerzális időtudat-darabok kezdik felépíteni. Aki csak közel volt egy ilyen
univerzális tudatosság állapotához, éppen hogy nem az értelmet, hanem a
felfoghatatlan rendszertelenséget találta benne, amelyben mégis,
rémálomszerűen, víziójellegben kapcsolódnak egymáshoz az elemek. Nem véletlenül
neveztem az időnek ezt a széthullását és rendszertelen rendeződését az egyéni
ill. kollektív tudatban „időtudatnak”; a pont, a sík, a tér, a térkapu és az
energia után az egyik legfontosabb, fizikailag vagy csillagászatilag talán soha
ki nem mutatható, metafizikus időtudat dimenzió.
-8-
S |
miben is rejlik ennek az időtudatnak a
jelentősége? Hogyan is ismerjük fel a jelenlétét az életünkben? Mondok egy
példát, hátha szemléletesebb leszek.
Két vagy három éve láttam egy
álmot a Sátánról, amiben a Sátán széparcú, fekete hajú, sötétbőrű androgün
leányzó képében jelent meg nekem. Csak akkor vettem észre álmomban, hogy
kétnemű, amikor levette a szoknyáját, és megmutatta az alsóneműjét, amely egy
férfi alsónadrág volt. Az álmot részletesen leírtam másutt, úgyhogy most nem
fogom ismét tárgyalni. A lényeg az, hogy egy-másfél évre rá, hogy erről
álmodtam, beiratkoztam egy talpmasszázs tanfolyamra. Az egyik csoporttársam –
ezt az utolsó napon fedeztem föl csak – szakasztott mása volt arcra az álombeli
androgün leánynak. Amikor masszírozta a talpam, nagyon kellemes volt, még
hízelegtem is neki: hogy ő csinálja a legjobban, mivel többen egymásnak
masszíroztuk a lábunkat tanulás végett. Aztán mikor a kapuban, több társammal
együtt elváltunk egymástól, megkérdezte, hogy merre megyek haza. Én erre így
válaszoltam: Még várok. Jön értem valaki. Ő nevetett, majd elmenőben egy másik
nőtársával gúnyosan odaszólt: „Na, és fiú az illető vagy lány?”
Ahogy akkor utána néztem,
hirtelen leesett minden. Kevéssé érdekelt, hogy mit gondol rólam, mivel sohasem
voltam szexuálisan ferdült. Viszont minden álombeli elem megtörtént a
valóságban, csakhogy: másképp történt! Másként volt a történet összerakva! A
lány arca, a kutya mint a társa, akivel volt, a kétneműség, a hízelgés (ugyanis
álmomban is először szimpatikusnak tűnt nekem a lány), mind-mind egybevágtak!
Akkor jöttem rá, - nem arra, hogy a Sátánnal találkoztam – ez abszurd volna –
hanem az, hogy a történet, amit álmodtam, egy sztereotípia volt a jövőbeli
tényleges történetre, jungi kifejezéssel élve a kollektív tudattalanból
felbukkanó ősi archetípus, amely az időben előrébb vetülve szétszóródott, majd
más formában rakta össze magát. S ezen elemek összerakódása ill. újbóli
szétszóródása során nem az időrendiség a meghatározó: egy későbbi valóságos
esemény korábban ugyanúgy „összeállhat” a metafizikai síkon, mint a korábbi a későbben,
vagy hasonló elemek kapcsolódhatnak teljesen más összefüggésben, ill. hasonló
rendszerben is társulhatnak teljesen eltérő történetek, az időbeli síkváltások
elcsúszhatnak egymáson vagy kiegészíthetik egymást, s lehet, hogy minden elem
ismétlődik, de az is, hogy csak egyetlen egy.
-9-
É |
s mi mindebből a konzekvencia? –
Nekem egyre inkább úgy tűnik, hogy nemcsak arról van itt szó, hogy az álmok
mezején (értsd: tudatalatt) létezik egy archetípikus
csarnok, telistele ősi tárgyakkal, amiket az álom, kevésbé tudatos szint,
kóma vagy narkotikus állapot megidéz, s amelyek, éppen azáltal, hogy az egó nem
érzékeli a határait, különleges formában képesek megnyilvánulni, és a
valósághoz viszonyítva abszurd vagy groteszk történeteket is képes önmagából
lejátszani vagy keletkeztetni, és mindez a tudatalatti, „alvilági”
tudattevékenység ugyanakkor egy magasabb szinten álló kollektív vagy
univerzális tudat óceánját hozza létre, amely a valóság határain túl intakt
marad a valóságos eseményektől, hanem arról is, hogy ez a három tartomány, vagy
nevezhetjük kettőnek is: - a tudat az egyik és a tudatalatti ill. tudatfölötti
tartomány a másik - folyamatosan és állandóan egybetűnnek, egybejátszanak, és
elemeikkel intarziaszerűen összerakódva mindig más és más történetet
keletkeztetnek, és az a közeg, amin keresztül ez a játék megvalósul, nem más,
mint az egyén időtudata, akár tudatos ez a számára, tehát szubjektíven
érzékeli, akár objektív marad, mert az egyén nem annyira érzékeny, hogy
fölfogja vagy akárcsak észrevegye a jeleit a történetek eme gigantikus
összefonódásának. Érdemes mindenkinek, akit a téma érdekel, elgondolkodnia
ezen, esetleg példákat hozni fel az életéből; mikor is találkozhatott ilyen
jelenséggel, amikor a tudata számára nyilvánvalóvá vált az idősíkok elmosódása,
széttöredezése, és újabb, tudatalatti és –fölötti rendszertelen rendszerbe
illesztődése.
-10-
E |
z a téma több más kérdést is
involvál. Először is, nyilvánvaló Freud tévedése, amikor egy tudatalatt időben
később lejátszódó eseményt egy, az illető korábbi életének tudatos életére
projektál vissza. Amellett, hogy Freud eltúlozza a szexualitás szerepét,
minthogy minden tudatos tevékenységet és tudatalatti megnyilvánulást erre vezet
vissza, az ún. elfojtás pszichikai
kategóriájában is téved. Az, ha valakit szexuális vagy más jellegű negatív
élmény ért fiatal korában, egyáltalán nem jelent a tudatalattira nézve
terhelést, csak abban az esetben, ha kivételesen ostoba, az átlagos tudatszint
alatt mozgó egyénnel van dolgunk. A legkiválóbb egyének már tudatosságuk
nyiladozásakor észreveszik, ha nekik ártó vagy számukra negatív, kellemetlen
élmény éri őket, és ez ellen rögtön tiltakoznak. De ne beszéljünk a zsenikről.
Az átlagember, ahogyan tudatosodik, s előre-, majd visszatekint az életére, a
legnagyobb százalékban meg tudja mondani, hogy hol, mikor és kik által érték a
legnegatívabb ill. legpozitívabb hatások. Nem kell túl nagy lélekbúvárnak lenni
ehhez, s ha a pszichiátereknek csak az volna a dolga, hogy kifaggassák a
páncienst, hogy mi történt a múltjában, amely a betegségéhez vezethetett, akkor
nem is volna rájuk szükség, mert megtenné egy barát is vagy egy orvosilag
kevésbé képzett egyszerű pszichológus. A pszichoterápia ideje, véleményem szerint
lejárt. A „Beszéljük ki!” néha többet árt, mint használ, figyelembe véve azt a
tényt, hogy a pszichiáter gyakran nem közeli ismerőse a betegnek, és a
gyógyulást nagy mértékben késleltetheti az, ha a beteg mindent kitálal önmagáról,
nem az orvost, hanem saját érzékenységét feszélyezve, s a pszichiáter is egyre
inkább kezd „vájkásznak” tűnni, ha okokat keres tünetek helyett, és a megoldást
a gyógyszeres kezelés helyett vagy kiegészítéseképpen abban látja, ha időnként
jól felbolygatja a páciens múltját. A csoportterápia amerikai keletű, s oda is
való. Többnyire alacsony szellemi színvonalú vagy szerencsétlen sorsú, a magány
elviselésére képtelen emberek ülnek össze siránkozni, sebeiket nyalogatni,
miáltal nemhogy meggyógyulnának, de még mélyítik egymásban a lelkibajt, kivéve
akkor, ha két ilyen nyomorult egymásra talál, persze, ennek a kapcsolatnak is
meglehetnek a végzetes következményei… De fő, hogy van aki jól jár: a
pszichiáternek nevezett kókler nagy siskát akaszt le minden alkalommal.
-11-
F |
reud téved a diktatorikus hangú
felettes-énnel kapcsolatban is, amely egy normális embernél inkább a drive megnyúlt, meghosszabbított keze az
emberi tudatban, vagyis inkább ösztönzi a nagyobb teljesítményre és szellemi
kapacitásra, minthogy tiltólag visszafogná. A szülői parancsok rigorózus,
kemény határfalat képező akadályán a legtöbb embernek kamaszkorában sikerül
áttörnie, helyesebben széttörnie azt; a felnőttséget pontosan az eredményezi,
hogy a fiatal ember megtanul önállóan ténykedni és gondolkodni, beosztani a
pénzét és az idejét, és önmaga számára normatívákat felállítani, amelyeknek a
korlátait is érzékeli. Az az ember, akiben benső szülői parancshangok léteznek,
nem felnőtt; Freud egyébként is sok elmélete miatt hasonlít egy nagyranőtt
gyerekre vagy – a szexualitás tekintetében például – egy lázadó kamaszra,
akinek mintha nem sikerült volna önállósodási kísérlete. Ez egy csöppet sem
volna egyébként hiba, hacsak nem kényszerült volna a pszichiátriai tudomány
egésze arra, hogy az ő lelkileg sérült természetéből adódó elméleteit tekintse
normatívnak és a mindennapos életben alkalmazhatónak. De térjünk vissza az
időtudat és az örök visszatérés kapcsolatára.
-12-
A |
z örök visszatérés tana tehát
valahol ott sántít, amikor az univerzális tudatfolyamat egészét vagy részét
rávetíti az egyéni tudatfolyamat ill. az egyén reális élete eseményeinek
rendszerére. Nietzsche, mint ez más elméleténél is megfigyelhető, egyrészt erős
általánosítással él, másrészt, nem ismeri a határokat. Miről is volna szó?
Az örök visszatérés elmélete
valahogy úgy keletkezhetett, hogy a filozófus többször is tudatába került az
univerzális tudatfölötti időtudat eseményeinek, s azoknak az egyéni sorsba
ágyazottságát ekvivalenssé tette az egyéni léttörténettel magával. Nos, leírtam
már, hogy mennyi ebből a realitás. Most próbáljuk meg megfogalmazni azt, hogy –
az eddig leírtak alapján – hogyan értékelhető az én kategóriáim szerint az örök
visszatérés – mennyiben igazolható ill. vethető el?
Arról, hogy az időtudat
többnyire objektív, azaz az egyén tudatától független marad, már szóltam. Az
egyén tudatossági szintjétől függ ugyanis, hogy mennyit érzékel ebből a
tudatalatti vagy –feletti, vagy nevezzük inkább a tudatfolyamat hátterében
zajló metatörténeti akciónak (?),
ami a tudattól függetlenül is akár, megteremti magát. Ezzel már sok mindent
elárultunk. A tudattól függetlenül is megteremti magát, tehát az időtudat
egyfajta objektív érvényességgel bíró, önmagát keletkeztető, fenntartó és
működtető idősík, amely az egyén
számára annyiban tudatos, amennyiben az egyén egyéni tudatának és ezen
univerzális, kollektív tudatsík kisebb vagy nagyobb metszete leképződik, s
annyiban, amennyiben ez megtörténik, ez a metatörténeti idősík, amely
összefonódva létezik a reális történeti idővel, amelynek szintén létezik
objektív és szubejktív vetülete, differenciálódik egyéni szubjektív síkká,
tehát a metszetképződés során nem
parciálisan adódik az egészből a rész, hanem individuálisan szelektív módon, tehát minden egyén nem képes
ugyanazokat az archetípusokat átélni, és ugyanolyan módon, ahogyan például azt
Jung tételezi, hanem a kollektív időtudat-síkból a reális történeti idő által
az egyéni tudattal alkotott metszet mindenki számára egyéni unikum. S így
lehetséges, hogy ugyanazon archetípusnak nevezett ősi tárgyak, ideák és
fogalmak más jelentéssel és eltérő jelentőséggel képződnek és kapnak szerepet
az egyes különböző individuumok életében. Ez azért valószínű, hogy így van,
mert az álmok általános jelentése nem
megfejthető: senki sem tudja sem értelmileg sem érzelmileg értékelni egy másik
ember álmát vagy tudatalatti tevékenységét. Ahogyan lehetnek olyan emberek,
akiknek a számára ez az írásom triviális, s lehetnek olyanok is, akik még csak
nem is kapizsgálják, hogy miről beszélek; úgy a tudatalatti tevékenységek
nagyrésze is a tudat eltérő tevékenységei, motivációja, drive-ja, szintje és
volumene valamint irányultsága miatt értékelhetetlen a másik egyén számára; itt
tehát minden szépítés nélkül elmondhatjuk, hogy magunk vagyunk álmainkkal,
vágyainkkal, ott, ahol a tudat megszűnik, magányos vadász a szív…
-13-
N |
yilvánvaló, hogy nem nyitok
vitát tehát azon – néha elég parttalannak tűnő - diszkurzus fölött, hogy az idő
objektív-e vagy szubjektív, és az emberi tudattól független létezése van-e vagy
nincs. Az einsteini téridő és annak relativitása óta hajlamos az ember azt
hinni, hogy az időnek ez a relatív volta minden irányba kiterjeszthető és minden
értelemben megállja a helyét, vagyis: ha az idő relatív, akkor minden bizonnyal
szubjektív is. A 13 dimenzió című írásomban már leírtam azt, hogy milyen
alapvető félreértések támadhatnak ennek az elméletnek a rossz értelmezésénél,
illetve, hogy maga az elmélet is a maga bombasztikus volta ellenére voltaképpen
triviális. Ezzel nem a modern csillagászat eredményeinek szerepét akarom
csökkenteni, csak Eisteinét, aki egyébként ezt azt elméletet egyébként Eötvös
Lorándon keresztül tulajdonította el Bólyai Jánostól, pusztán le akarom rántani
a leplet a felesleges hajbókolásról, amit egyes, túlértékelt tudósok körül
csapnak hasonszőrű önjelölt-zseni társaik. Az idő relativitása még nem bizonyít
semmit, s főként nem ad számot arról, hogy filozófiai
értelemben miként tartsuk számon azt. Mivel nem vagyok kompetens a
fizikában, nem tartom feladatomnak, hogy megcáfoljam a relativitás einsteni
értelmezését, de a tudományok tudománya, a filozófia oldaláról azt mindig lehet
érezni, ha valami sántít.
Az időt többféle értelemben is
lehet filozófiai szempontból objektívnek tételezni:
1.
Az emberi történelem ideje, akár
az emberi számítás (naptár), akár a világegyetem idejének szemszögéből nézve
Az, hogy a Föld élete véges, ma
már nem kérdés. De nemcsak a Földé, ezt is tudjuk, hanem a többi bolygóé, a
holdaké és a napunké, a naprendszerünké, sőt, az összes többi naprendszeré is.
Ha pedig véges, kellett, hogy legyen kezdete, a megszületésének pillanata is,
tehát nem léte, hanem szabályos élettartama van, akár egy embernek, egy
állatnak vagy egy tárgynak, ami a fizikai és erkölcsi kopás következtében
amortizálódik. Ha pedig élettartama van, az csak egyet jelenthet, hogy életének
ideje számszerűen mérhető, s a számszerűség mennyiségileg objektív.
Az emberi történelem objektivitásáról
csak ennyit: az igaz, hogy ha nem létezne ember, nem létezne emberi történelem
sem, de az is, hogy amit az ember művel a Földdel, azt nem lehet meg nem
történtté tenni. Az ember nyomot hagy – hajh, de micsoda nyomot! A kutya, ami a
fára piszkol, vagy megkapargatja a fa kérgét, hogy a területét megjelölje,
kevesebb kárt okoz! Nem lehet később majd úgy tenni, hogy ne vegyük észre, hogy
az emberi történelem során az ember szabályosan leamortizálta a Földet;
miközben műemlékeket tart fenn, templomokat renovál és múzeumokat és
mauzóleumokat mutat be a turistáknak az emberi történelemmel való büszkélkedés
és a kulturális eredményekkel történő hivalkodás legjobb bizonyítékaképpen, a
föld kőolaj, kőszén és egyéb ásványkincsek féktelen kiaknázásával megbontja a
geoszféra egyensúlyát, ezáltal földrengéseket idéz elő, aminek során virágzó
városok, amelyeknek ugyanezeket az ásványkincseket fűtőanyagként vagy motorikus
eszközök működtetéséhez felhasználó gépei, erőművei, kamionjai és gépkocsijai
ezeknek végtermékét a légkörbe okádva megbontják az atmoszféra egyensúlyát, kilyukasztva
az ózonréteget, fölborítva a mágneses burok védelmi rendszerét, minek
következtében a Föld túlmelegszik, s mint egy fekete kabát szívja magába a hőt,
éghajlatilag lakhatatlanná válik, miközben a helyenkénti túlmelegedést
jégkorszakszerű rohamos hőmérséklet-csökkenés követi majd, a sarkköri jég az
óceánok áramlatai rendes működésének megbolygatása miatt felolvad, és a
vízszint emelkedése miatt - ötven év se kell, hogy Európa nagyobb városai a víz
alá kerüljenek, az óceán mélyére, ahol korábban mélyvízi atomrobbantásokat
hajtottak végre, hogy emberek százezrei leljék halálukat gyilkos tzunamik
kitörése következtében.
Igen! Az ember egy gyilkos,
mohó, öntelt és hanyag lény lett, akit, úgy tűnik, már régesrég csak az izgat,
hogy a ma gyönyöre ma adassék meg neki, s hogy a nullák minden nap
sokszorozódjanak a bankszámláján… S mindennek a gyökerében mi áll? – A probléma
sokrétű – elég ha itt most csak egyet említek meg: amerikai ragály – posztmodern
nyugati nihilizmus…
Tehát ha mi el is fogjuk
felejteni az időt, a Föld még sokáig nem heveri ki az emberi történelmet, már
csak ezért is ódzkodnék az emberi történelem idejét szubjektívnak nevezni… -
-14-
F |
olytatom a felsorolást.
2.
A
csillagászati idő, akár a világegyetem, akár az ember szempontjából nézve
Nos, a klasszikus példa szerint
ha valaki kirepül az űrbe, az ő ideje – mivel felgyorsult, relatíve kevesebb,
mint az itt tartózkodóké. Ehhez nem kell csillagásznak lenni, elég csak arra
gondolni, hogy Jancsi bácsi az ekhós szekéren még el tudta mesélni az egész
fiatalságát a mellette ülő unokájának, míg vidékről Pestre ért, miközben ma,
akármilyen messzire is utazzunk, néhány órás repülőút során odaérünk. Ami nem
jelenti azt, hogy ma egy üzletember például tovább él vagy pláne boldogabban
él, mint Jancsi bácsi. Nem is ez a kérdés. Ebben a példában arra akartam
rávilágítani, hogy minden időhöz való viszonylatban létezik egy szubjektív
vetület (amit most, ebben a pillanatban élünk), és egy objektív (amit éltünk,
vagy élni fogunk). Az emberi lény olyan, hogy kizárólag a jelenben él, de
kizárólag a jelent nem tudja értékelni idő szempontjából. Ami azt jelenti, hogy
számára a jelen szubjektíve adott, és látásmód kérdése, hogy ennek határait
meddig tolja ki a múltba vagy a jövőbe; ha elmélkedőbb típus, akkor a múltja él
a jelenében is, ha tevékenyebb, akkor még a jelenben is már a jövőt tervezi.
Egyébként az idősíkok közül az ember csak a jelent éli, a két másik, amely
közrefogja, csak fiktíven, tudatilag él benne mint két olyan kategória, amelyet
- a múlt esetében - emlékezet és – a jövő tekintetében - a reménykedés határoz
meg.
Nos, visszatérve a klasszikus
űr-példára, vegyük számba, hogy ha valaki kiutazik az űrbe, milyen idősíkok
léteznek adottként.
A. az az idő, amit az illető az
űrben tölt (a világegyetem szempontjából objektív és relatív, az egyén
szempontjából objektív és abszolút, az itt-maradottak szempontjából objektív és
relatív)
B. az az idő, amely az
itt-maradottak fölött elmegy, amíg ő kinn van (a világegyetem szempontjából
objektív és relatív, az egyén szempontjából objektív és relatív, az
itt-maradottak szempontjából szubjektív és abszolút)
C. az az idő, ami elmúlik az egyén
fölött, amíg kinn van (a világgyetem szempontjából objektív és relatív, az egyén
szempontjából abszolút és szubjektív, az itt-maradottak szempontjából relatív
és objektív.)
Nos, akkor mi a relatív és
szubjektív egyaránt? Ugye, ilyen párosítást nem találunk. Az itt-maradottak
számára kevéssé érdekes az az idő, ami az űrben levő ember számára eltelik, az
űrben levő számára viszont annyiban érdekes az itt-maradottak ideje, hogy
esetleg mire ő visszatér, azok már nem is élnek. De a világegyetem
szempontjából akár a Földön marad valaki, akár az űrben van, az ideje mindig
objektív és relatív marad; az idő szubjektivitása az embernek csak a saját
életének eltelte során jelentkezik; az ember számára a relativitás pedig csak
akképp jelentkezik, hogy a másik fölött hogyan telik el az idő, amíg más
idősíkban tartózkodik. Ezért mondtam én azt, hogy az einsteini képlet csak
akkor szenzáció, ha geocentrikusan, vagy még inkább: homocentrikusan
gondolkodunk; a világegyetem minden egymáshoz viszonyított ideje relatív, (ezt
az említett köznapi példán is láhatjuk), s ez alapvetően nem változtatja meg az
egyén vagy a világegyetem objektíven mérhető élettartamát vagy az abszolút
módon jelentkező öregedést.
-15-
S |
végül, az idő objektíven értéklendő, ha:
3.
a szubjektívnek nevezett idővel
(az idő pillanatával) szemben az idő folyamatát vagy múlását nézzük
Említettem már, hogy az ember
jelent élő lény, éppen ezért a felszólítás: Élj a mának! csak olaj a tűzre és a
benzintartály gyufaszállal való fényezése. Sokakat manapság egyáltalán nem is
kellene felszólítani arra, hogy élvezzék a jelen pillanatot, amúgy sem tesznek
egyebet. Az idő jelen pillanatát az ember mindig szubjektíven éli meg – ímhol
az örökös keresztény agitáció jelentősége a jelen pillanata mellett! – ez
ugyanis tetten érhető, megfogható, értékelhető, nyilván Isten számára is
kézzelfogható bizonyíték egy ember jósága vagy gonoszsága tekintetében, ha nem
hivatkozhat a megítélendő arra, hogy: „De hát, az már elmúlt!” vagy: „Még nem
volt meg a lehetőségem!”
Voltaképpen, nem ezért, de
Ágostonnak igaza van akkor, amikor csak a jelent tételezi reális és megélhető
idősíknak, csakhogy valamit nem vesz figyelembe. Akár a jelent, akár a jövőt és
a múltat tekinti (e két utóbbit egyazon prioritással és ekvivalensen)
megélhetőnek, ugyanazt mondja, s egyikkel sem téved. Míg azonban a jelenben a
tipikus szabad akarat hívei (ó, azok az istenadta katolikusok!) élnek, a jövőt
és múltat megszentelők az ún. sorsos emberek. Ők, az utóbbiak, azok az
élhetetlenek (számomra nagyon is szimpatikus társaság), akiknek a kezéből
minden szétfolyik, akik képesek azon a napon meghalni, amikorra a hagyatékuk
összege teljesen kimerült, akik képesek elvérezni egy szótagon, s képesek
beleőrülni a rendszerük elhibázottságába, mestereim és tanítóim ők, a nyugat
dekadenciájának orvosai, a lélek szószólói és az utolsó értelmesség a nyugati
filozófiának emez elátkozott történetében, Sören Kierkegaard és Friedrich
Nietzsche, akik akár testvérek is lehettek volna, ha egy fél emberöltő és egy
pár országhatár nem választja el őket: - ők az élő lelkiismeretem, őtőlük
tudom, mit mikor csinálok jól, s rosszul; róluk vagy róluk is szól ez a könyv,
emléküknek szenteltem, mert olyan üstökösök ők, akiknek a csóvája még
évszázadok múltán is vakítón fénylik az égbolton, mert ha mindent és mindenkit
elfelednek már, s már Isten sem lesz, mert nem lesz ember, aki megteremtse az
Istent, ők akkor is élni fognak, azon egyszerű oknál fogva, hogy ők az
univerzumból jött fiak, akiket a földön elhanyagoltak, mert égin fénylő
szavaikat föl sem fogta a földi horda, és élni fognak örökké ott, ahol a
hazájuk szerint rendeltettek örökké lenni… Milyen is e sorsos ember? S hogyan
is fogja fel az én időtudat kategóriámat? Erről szólok most.
-16-
A |
sorsos ember számára az idő kerék. Minden, ami
történik, mintha előre le lett volna játszva, föl lett volna véve egy
videokazettára vagy DVD-lemezre, s ő pusztán csak annyit tesz, hogy most újra s
újra végignézi a színészek játékát. Ő a kívülálló – a saját életét is kívülről
nézi, mintha nem is vele történnének az események. Az idő – amikor belepillant
tudatának sötétlő mélyeibe, amikor belenéz az elhagyatott szakadékba, ahol
rémséges szörnyek tanyáznak és csapnak föl olykor, hogy elragadják őt és
kihúzzák a lába alól a racionalitás talaját, meghasad számára az idő, s látja
elsétálni maga előtt Zarathustrát, együtt villásreggelizik Kanttal, s ott van
Jézussal, amikor megfeszítik. Nem ő szakadt ide messzi korból, hanem képes
arra, hogy minden korszakot idevarázsoljon, a saját korába; állandóan
vendégségbe járnak hozzá az öröklét pillanatai – ő az, aki az én elméletemet
abszolút helybenhagyná. Ő érzi igazán: a dé
ja vu nem a véletlen műve, s mivel magas tudatossági fokon áll, még arra is
emlékszik, hogy az ismétlődés pillanata mikor melyik eredeti eseményre
vezethető vissza, s mivel magyarázható az ismétlődés érzete. Mindent mindig
ellenőriz, mindent tudatossá transzformál, ezért aztán az idő kifolyik a
markából, minél inkább szorítja vasmarokra sugaras acéldrótköteg-nyalábjait,
annál inkább vágják a tenyerét, annál szúróbban jelentkezik a fájdalom: elment
az idő, s én tétlen voltam.. Az örök elégedetlen önmagával, és az örök
kielégíthetetlen mások viszonyában. Az én szerelmem, amilyennek magamat is
szeretem… S ha elmegy az élet, elment a szenvedés is – de hiszen! ő jobban
szereti annál az életet, minthogy bármilyen szenvedéstől meg akarna szabadulni!
Ezért aztán az időbe szórja szét magát, a legutolsó parancsolata: Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre! –
s vérét adja, s testét osztja, mintha mániásan mindenáron meg akarná magát
szerettetni az emberekkel. S azok mégis gyűlölik, mert több, mert jobb, mert
okosabb, mert szebb, mert jólsikerültebb náluk, s igyekeznek őt a legsötétebb
feledés rókaodvába hajintani, hogy ne legyenek idők, az ő nevét őrzendők. S
visszatér oda, hol e nevetséges emberi komédia már nem érhet fel magasztos
lényéhez, ahol az örök idők mezein járva ismét kacag és sír, ismét sír és
kacag, s lenéz szánalommal régi önmagára, s ahogyan a kerék forog, ő még
meglendíti, taszít rajta egyet, s úgy bukik le a feneketlen semmibe – dicsét
zengik a századok, soha nem értve, mindig félremagyarázva; s ha van másvilág,
amiben nem hitt soha, könnyes szemekkel nézi most odaátról, faja hová fajult, s
megsimítja gondolatban szellemi utódja homlokát, és odasúgja fülébe, csendesen,
hogy csak ő hallja, senki más: Tudtad?
Most még nem élsz, de majd eljön egyszer a föltámadás, a zseniünnep, amit
együtt ünneplünk majd meg, a Minden asztalánál ülnek a nagy szellemek, s
boroznak, s esznek-isznak, jót beszélnek, nevetnek és vígan vannak… Az utolsó
vacsora lesz az első, amit együtt költünk el, az emberiség mindenkori igazi
szellemi krémje, akik mindig is szebbet, jobbat, többet érdemeltek volna…
-17-
S ezzel az álommal alszunk el
néha éjjel, s még a könnyünk is kicsordul reggel a boldogságtól, ha éjszaka
szellemük valamilyen tanáccsal meglátogat. Csak a szellemért, a szellem
előmeneteléért a saját életükben érdemes élni; szeretet, szerelem, öröm:
értékek bár, mind-mind eltörpülnek a folyamatos tudatosodási folyamat lelket
felemelő hatása mellett. S így talán – ha sikeres eredményeivel néha
büszkélkedhetünk, ha terményeinkkel gazdagíthatunk más szellemeket, már nem
voltunk hiába a földön, már használtunk, nemcsak ragyogtunk – akár
visszatérünk, akár nem, testamentumom, hogy így haljak meg: úgy érezve, hogy
végül is értelmes dolog volt az Élet…---
--- L. F. ---
Megjegyzések
Megjegyzés küldése