Minden út Rómába vezet, mégis van, aki Bizáncban köt ki
Egy kis kitérőként, engedjenek meg egy kis eszmefuttatást, ami a témához közvetve az Igazság és az Igazságosság fogalmán keresztül kapcsolódik.
Hanyagolva most és itt azon
teológiai és historikus vitát, hogy miért is történt a nagy egyházszakadás, s
hogy milyen (eredendő) ellentmondások vezettek el hozzá, valamint hogy „Róma”
mint az egyetlen üdvözítő megoldás milyen rosszul csengő és pejoratív
értelemmel telítődött a reformáció óta, amihez igenis a római (judeo-)keresztények
is hozzájárultak, tekintsük meg ezt a mondást: „minden út Rómába vezet”, nem
teológusi, hanem filozófusi szemmel, azazhogy tegyük fel azt a kérdést: Egy-e
az Igazság, s hogy egy ilyen plurális és heterogén világban, mint a mai,
tartható-e vajon az az álláspont, hogy az Igazság egyöntetű, objektív és
abszolút, és mint ilyen, kizárólagos, sőt, kizárólagosan érvényesíthető is?
Talán nem mondok újat, ha
elismerem, ez egy matematikai logika. Mint az ismeretes a számunkra, akik a matematikát
nemigen szerettük, talán túl sok tehetségünk sem volt hozzá: minden példa
megoldása a meghatározott értelmezési tartományon csak egyértelmű lehet, noha
számtalan út (számtalan megközelítés) létezik ennek belátására, amit a
matematikát nem-kaptafa módjára művelő tanáraink nemegyszer demonstráltak is a
számunkra. S hogy hogy nem eszembe jut egy jelenet az Egy csodálatos elme című filmből is, amikor is a leendő feleség
(zsenink későbbi áldozatos hitvese) kihajol az ablakon a tanóra alatt, hogy a
rekkenő melegben az ablak alatt zajos munkát végző munkásokat szépen megkérje,
hogy nem tudnák-e folytatni ezt mondjuk egy óra múlva, amikor a tanóra már
véget ért, ugyanis e zaj mellett ők nem hallanak semmit, viszont ha becsukják az ablakot,
megfulladnak a melegtől, mire azok szépen összepakolnak és félbehagyják a
munkát, tanárbácsi pedig az elismeréstől elcsukló torokköszörüléssel ismeri be
(pedig matematikus!), hogy egy adott problémára létezhet számos megoldás,
nemcsak azok, amiket eddig képzeltünk, s lehet, hogy még jobbak is, miket eddig
álmunkban sem gondoltunk volna.
Hát nem ezért vagyunk mi alapvetően
posztmodernek? Akarom mondani, a modernitásig bezárólag nem mindig azt hitte az
ember, hogy az Igazság ez és ez, és slussz; - és nincs mit hozzátenni és
elvenni belőle, mert így jó, ahogy van, és olyan tökéletes, hogy javítani sem
lehet rajta? Akarom mondani, a
posztmodernség igazi értelme nem éppen az volna, hogy megtaláljuk azokat a
pozitív pontokat a hagyományban, amelyeket egy rossz (agresszív, erőszakos,
manipulatív) irány félrecsúsztatott, s kiemelve ezeket, rendszerét adjuk egy
igenis egyöntetű, kizárólagos és kategorikus megoldásnak, s nem pedig az, hogy
azok után, hogy az abszolútumot sikerült lejáratni a 20. században, mindent
pusztán egy „megközelítésnek”, egy „olvasatnak” tekintsünk?
A gyakorlatot, de különösképpen a
manipulációs gyakorlatot (aminek az a vesszőparipája, hogy minden igazságot jogászi
(szofista) módra per pillanat használ fel, s valamiféle rossz, politikusi
indíttatással minden lovat csak addig ül meg, míg azt teljesen le nem
fárasztotta), élesen el kell választani a kognitíve belátott és a szellemben
igenis hosszútávon működőképes igazságoktól, s ez esetben, s ebben a
folyamatban látjuk és belátjuk: jó és
rossz között igenis van különbség, mint búza s ocsú között; s bizonyos
„olvasatok” nem ütik meg azt a szintet, hogy szellemileg igaznak, helyesnek és
– következtetésképp – működőképesnek tekintsük őket, vagy mert olyannyira
általános a jelentésspektrumuk, hogy szinte minden esetben egy bizonyos (ferde)
logika szerint helytállónak tűnnek (ez a nagyot durrant és szaga van esete), vagy
mert semmilyen értelmezési tartomány nincsen megjelölve a megállapított
igazsághalmazhoz (azt állítják, hogy minden esetben és mindenkire úgy érvényes,
ahogy az mondva van), vagy mert annyira relatívak, hogy nincs bennük semmi,
amiből általános megállapítást lehetne levonni (ha innen nézem 9, ha onnan 6);
vagy a relativitásuk mellett alapvetően ellentmondanak egy olyan
tradicionálisan bevett, kipróbáltan helyes és örökérvényű objektív
jóságtartalomnak, amit az emberiség eleddig sohasem vont kétségbe (és ezekből
van a legtöbb, tekintve, hogy a modern ember nemcsak kistudású, de nagyszájú
is).
Kezdve az egyházatyáktól (minek
ide az okoskodás, ha elegendő a dogmahit?) az eretnek- és boszorkányégetéseken
át (akik nyilván mind az ördög megszállottai voltak) a francia felvilágosodáson
és forradalmon keresztül (ami olyan szenzációsan testvéri volt, hogy csak a
saját fiait falta föl), a német klasszikus filozófián túl (melyben a
Természettől önmagához visszaidegenült Világszellem önelgondolása prezentál az
emberi elmének egy olyan globális öntudatot, amit csakis csúcsnak lehet
tekinteni, úgyhogy utána nem is jöhet már más, csak a két világégés – itt már
nem is említem, mert nyilvánvalóan ordasordító ez objektív igazságtartalom
emberi életet is nagy mértékben és volumenben veszélyeztető, sőt, elimináló
kizárólagossága – a nácizmusra és a kommunizmusra gondolok (aminek igenis ma is
jelentős veszélyei vannak) -; valamint a „történelem
vége”, amely pedig nem igazolódik be egészen addig, míg minden ellenlábas
végleg el nem kussol, és el nem ismeri a háttérhatalmi szupremációt?! S
tényleg: ennyi volna a történelem? Egy egyutcás
megvezetése az emberiségnek „Rómába”? S van még olyan ember a földön, aki
emögött nem szimatol meg valamiféle büdös sárkányszagot?
Jó-jó, persze, minden út Rómába
vezet, mi ilyen csőlátásúak vagyunk, sajnos, már gondolok azokra, akik nem
tudják, mert nem tudhatják, mert nem is sejtik, hogy a mindenkori „Róma” egy előre
eltervelt menetrend szerinti meghatározott végcél, de shajna! – mára már
kiderült, hogy nem mindenki oda való, cca. az emberiség 70%-a – vajon meddig
megyünk még el az igazságosztásban az állítólagos igazunk érdekérvényesítése
végett?... S néha az igazságosztás nem is olyan egyértelmű, hogy rögtön
korbáccsal jön. A római istenek szinte mind Janus-arcúak, úgyhogy ha nem vetted
be a cukorkáját, akkor s utána jön majd a korbács!
Persze! Ez nem erről szól. Egy az
Isten. Tudom. Én is hiszem. Azazhogy hinném, ha a Big Brother nem ült volna be
a helyére. S aki a meditációs szellemi súgóközpontjának fedőakciója mögött
nem látja meg a Sátánt, az tisztára
idióta… Mennyi a valószínűsége annak, hogy itt ezen a földön egy lesz az Isten,
és a valóságos Isten lesz az Egy?!... avagy: már most készülhetünk másvilági
megdicsőülésünkre? Ennyi a jézusi igazság, a krisztusi harc – és kész? Száz év
múlva majd a gyilkosaink zengenek rólunk ódát? Vajon mennyire vagyunk
keresztények, ha hiszünk: - a másvilágban?... Vajon mennyire vagyunk Jézushoz
hűek és mennyire hat minket meg az emberiség szenvedése, ha a legjobbak és a
legnagyobbak is azt mondják: méltán halt kínhalált a kereszten! S hogy: utána
jön majd a Paradicsom! Nem fogtuk fel? Minket
megvezettek egy hipotézis mentén, hogy adjuk fel a világunkat, a földet, a
földi életünket, a természetes jó érzéseinket – egy fantazmagóriáért!...
olyanok, akiknek az egész földi életük egy paradicsom volt!... bocsánat, de ez
egy gigantikus átverés…
Persze. Egy az Isten. S a
vallások, s az egyházak mennyire tudtak megfelelni ennek az egy Útnak, ha
mindegyik a maga érvényesítésére dolgozta ki az idők során a maga tantételeit,
dogmáit, rituáléit és szertartásait, ha „primitív” természeti népeket
erőszakkal térítettek át a maguk kis dogmatikus idioszinkráziájára, ha még az
ökumené is dugába dőlt, Róma a New Age áldozatává vált, s a pápa legfőbb
üzenete: ha homoszexuális vagy, légy homoszexuális, Isten ilyennek teremtett,
nyilván, az a célja is veled, hogy azzá válj! Kit zavar ez? Csak a Természetet
magát. Mert az nemcsak hogy meg vagyon írva, farizeusok, hogy Isten az embert
férfinak és nőnek teremtette, hanem per pillanat az ember egyelőre képtelen
ember előállítására e két nem együttes közreműködése nélkül! Nah. De kinek kell
ennyi büdös ember? Csak bocsátják ki magukból a széndioxidot, és élhetetlenné
teszik a nagybecsű Természetet. Persze, mi zöldek vagyunk, és védjük a környezetünket.
(Azért biztos ami biztos, az esőerdőket kivágatjuk, mert ha már sok a
széndioxid, legyen kevés az oxigén is.) Na és hogy mi értelme lesz egy tök
egészséges környezetnek, ha már nem lesz benne ember, csak robotok? Nah. Ugye.
A kígyó öntörvényű logikával a saját farkába harap, de így van ez minden
„római” eszmefuttatással.
Biztos-e az, hogy a vallási szinkretizmus abban testesül meg, ahol az
átfedések vannak, a hasonlóságok; attól, hogy két vagy több dolog hasonlít, még
nem biztos, hogy igaz is (vagy éppen: a modern számára életképes és
alkalmazható)!... Akármiket is mondott Jézus, Buddha, Mohamed vagy Mózes, s
ezek akármennyire is egybevágjanak, az csak a saját karmájuk következtében volt
így, s arra a (meglehetősen zilált, határmezsgyés) korra volt jellemző, amiben
éltek; miért kéne életgyakorlatot
csinálni tantételekből? Elég soká, s túl későn, leesik nekünk a tantusz,
hogy a bölcseletet művelni kell, az életet pedig élni – s e kettőnek semmi köze
egymáshoz!
S nem éppen minden vallásban az volt mindig is az igaz, ami lefejti az
emberi szellemről ezeket az ostoba természetellenes és a természettel és a
természetes élettel és életérzésekkel radikálisan ellentmondó gyöpös és
életidegen dogmákat, rossz beidegződéseket és tantételeket; - vagyis gyakorlatilag
a vallásos és istenhívő érzületet visszavezeti egy istentisztelő
természetvallás szintjére?...
Biztos-e az, hogy az emberi természet jó, s emiatt kell megerőszakolni
magát az Istenteremtette Természetünket? Ha egy férfi túlzottan kéjelgő, és
50 éves koráig nemcsak hogy ellövi az összes töltényét, hanem sikerül
beszereznie egy akut prosztatabajt, akkor ki a felelős? Az idős kor, a
prosztata, vagy a mértéktelenség?... Na ugye. Mielőtt kimondjuk a nagy szavakat
a feltétel nélküli szeretetről és az ember eredendő jóságáról, mondjuk
gondolkodjunk egy kicsit. És nyirbáljuk meg a saját nagybecsű természetünket, és próbáljunk meg javítani a saját hibáinkon, mielőtt meg akarjuk menteni a Természetet a végveszélytől; talán próbáljuk
megtalálni előbb feltételezett nagy jóságunk rosszaságait, nagyszerű jellemünk
végzetes jellemhibáit, mielőtt az isteni hont is kivont karddal védjük a csúnya materialistáktól!
Kinek s minek köszönhető pl. az, hogy a nyugati kultúrában még máig élnek annak a fajta gondolkodásnak a maradványai (noha ezt szinte már minden természettudomány ellenigazolta), hogy a természetet a szellemtől radikálisan elválasszák, de ha nem is választják teljeséggel el, mindig meghagyják a kiskaput a régi ideához való visszasurranás lehetőségeként, hogy végül is: a szellem a természeten túl van, mögötte van, vagyis: felette áll!
Elmarasztalhatjuk Descartes-ot a res cogitans – res extensa dualizmusáért,
elmarasztalhatjuk Kantot a Ding an sich-ért, vagy Hegelt azért, hogy a
Világszellemnek nem éppen a helyes önmagához visszatérte folyamatában vélte
felfedezni az elidegenedést; de: nem
ugyanilyen hibásak-e vajon a vallási tantételek, amelyek az embert elvonják a
természetes életbeni létezésétől, ha továbbra is angyalokban és démonokban,
vagyis szellemekben hisz (s ezeket ténylegesen létező entitásoknak véli, nem pusztán
szimbólumoknak vagy archetípusoknak)! Az egész nyugati kultúrkör
filozófiástul és judeo-keresztényestül egy olyan abnormális metafizikát
érvényesít mind a mai napig, amibe egy tisztességes elme szabályosan
belebetegszik, ha komolyan veszi! Persze, ha elegendő annyi, hogy „meg vagyon
írva” és elég csukott szemmel hinni a megírtakban – de ezek azok az elmék, akiknek egyszerűen nincsen intellektuális
lelkiismerete.
Ma is veszekedtem anyámmal.
Mondok valamit. Gyerekkorunkban a konyhába volt kitéve. Arany cirádás betűkkel.
Egy táblán. „Anyának mindig igaza van.” Szép gesztus. Mondaná bárki. Igaz is.
Helyes is. Az anya megbecsülése. A női nem visszahelyezése a maga természetes
rangjára. De tényleg helyes és tényleg igaz így? S mi fog történni egy olyan
családban, ahol mindig az anyának van igaza?
Anya először maga volt az
istennő. Aztán később versenyezni kellett a melleivel. Aztán olyan idegesítő lett,
hogy mi lettünk maga a sátán önvédelmi akcióink során. Volt ő minden, hatóerő
és húzóerő és vadállatok közé bedobó idomár; sírógörcsöt kapott néha tőlünk,
vagy miattunk, vagy értünk; volt műtve a méhével és lett belőle hormonhiányos
hisztérika, és fájlalja a lábát minden nap, úgyhogy rendszeresen masszírozzuk,
de egyetlen dologra nem emlékszem: hogy valaha is bocsánatot kért volna,
bármiért is. Hiszen neki mindig igaza van!
És mi lett volna, ha a falra ez
van kiírva: Apának mindig igaza van. Ha mégsem, akkor anyának van igaza. Ki a
család feje? Na ez az. Mi történik egy olyan családban, ahol a férfi, a
családfő nem számít úgy, mint a család feje? Megmondom. Kis idő múlva
veszekedések és egymás tépése. A gyermekeknél különféle nemi és lelki identitászavarok.
Aztán, hogy elmúlik a házastársak közti fizikai szerelem, s amikor a férfi még
nemileg se funkcionál már, végképp le lesz írva. Bocsánat, mi az, amit egy nő
nem tud, amit egy férfi igen? Nagyon egyszerű a válasz. Magáévá tenni egy nőt.
Itt van a kutyuska elásva. S egy olyan nő, akit a férje nem tesz magáévá, vagy
nincs férfi az életében, először csak hideggé válik, majd elégedetlenné,
elidegenedik a saját nemi természetétől, funkciójától és identitásától, aztán
agresszívvé válik, felhúzza a nadrágot, és bosszút áll!...
Nem ez történt az egész
posztmodern kultúránkkal? Itt nem az a kérdés, hogy ki a képesebb vagy okosabb,
a nagyszerűbb vagy nagyívűbb, hogy kit nyomnak el, és kinek nincs elég joga, hanem
az, hogy a férfi nem funkcionált férfiként! S ahol a természetes nemi funkciók
nincsenek rendben, ott felborulnak a szellemi funkciók is. Egy olyan nő, akinek férfias kisugárzása van, arról minimum egy
mondható, hogy boldogtalan; nincs megfelelő nemi élete, és nincs egyetlen férfi
sem, akihez szívvel tudna ragaszkodni, vagyis: sérült…
És a mai veszekedés is
kezdődhetett volna úgy, hogy elviccelem a bántást. Vagy nyelek egyet. Vagy még
egyet nyelek. De úgy nem kezdődhetett volna, hogy ő egyszerűen NEM KEZDI EL.
Mert nála az Igazság, neki MINDIG igaza van… Igen, azt akarom mondani, hogyha
Róma egy meghatározott személy volna, egy egyház vagy az embereknek egy
csoportja, aki az Igazság letéteményesének tartja magát, akkor ott kötne ki a
világ, (ahol egyébként ki is kötött), ahol én anyámmal, hogy egyszerűen ki
lehet tőle halni – el lehet tőle pusztulni! ---
Igazság és érdekérvényesítések
között azonban óriási különbségek vannak. Sok esetben, a legtöbb esetben nem az vezet az Igazság érvényesüléséhez, ha az
Igazságot érvényesítjük, hanem épp fordítva: egy módon érvényesülhet csak az
Egy Igazság, a Mindenki (vagy legalábbis a Legtöbbek) Igazsága, ha lemondunk
annak személyes (szellemi vagy fizikai, látens vagy effektív) kivitelezéséről.
Így értette Jézus is azt hogy: Ne ítélj, hogy ne ítéltess, s ezért is halt meg
a kereszten. Mit is mondott a hitetlen lator? – Varázsold le magadat a
keresztről!...- de mi értelme lett volna levarázsolnia magát, ha ő az „Isten
országában” hitt, és nem valamely hatalmi Isten-helytartó igazságtalan emberi
ítélkezéseiben? Az Isten Országa pedig nem olyasmi, ami volt vagy lesz, hanem
ami mindig Van, egy ideig időről időre megjelenik, mint látomása a jónak, majd
huzamosan stabilizálódik, ha leszokunk arról, hogy másokat az igazság mentén
helyretegyünk.
A legfőbb sátánok az életben ezek a fajta emberek, akik nem a passzív
jóság és igazságkeresés, hanem az Igazság aktív érvényesítésének megszállottjai,
mindegy, milyen hivatásuk legyen is egyébként. S a legfőbb rosszaság bennünk is
ez volt, ez a hipotézis: ha mi tudjuk a jó Utat (s erről határozott a
meggyőződésünk), kötelességünk másokat is erről felvilágosítani, és erre az
Útra terelni, függetlenül attól, hogy a tudásunk milyen jellegű: tudományos,
filozófiai, teológiai vagy spirituális.
A sátán csak addig tud velünk kommunikálni, míg az ő adókészülékére mi rárezonálunk, vagyis: amíg az ő helyretevő-rendberakó aktusára mi vevők vagyunk, azt pozitívan vagy negatívan lereagáljuk, vagyis helyeseljük vagy ellenreakcióba lendülünk (pl. hogy leépítsük a leépítést), addig nyert ügye van, mert megtalálta azt a pontot, amin keresztül tud minket befolyásolni, irányítani, végső esetben bosszantani, frusztrálni és idegesíteni. Értsük meg, hogy mindegy, hogy mennyire vagyunk tökéletesek, s milyen nagyszerű és jellemes emberek vagyunk, vagy épp: teli vagyunk hibákkal; - a másik embernek ehhez semmi köze, ha őrá ez semmilyen formában nem volt kihatással, úgyhogy mindig kérjük ki magunknak azokat az inspirációkat, amik belekotornak a személyes életünkbe, jellemünkbe; a hibáinkat vagy a tévedéseinket mutogatják, neadjisten, megpróbálnak minket a „helyes útra” taszigálni. Nem vagyunk már gyerekek, de aki egy felnőtt emberrel így bánik, az nyilván gyereket se tud nevelni, hisz egy gyermeket motiválni szintén nem úgy érdemes, hogy azt mutogatjuk neki, hogy ő milyen kicsi, s hogy hova kell még a lárvaállapotból kifejlődnie.
Példa nélkül, nincs nevelés. A példamutatás pedig nemcsak és elsősorban nem szavakkal történik, hanem azokkal a tettekkel és viselkedés általi gondolatátadásokkal, amelynek során a tisztelet a gyermekben önmagától születik meg, a figyelem a felnőtt iránt, önkéntelenné válik. A mintakövetés az életben felülírhatatlan: gyermekként figyelünk a szüleinkre és a tanárainkra, később lesznek mestereink és példaképeink, idősebb korunkban pedig, ha így éltünk, talán mi is lehetünk majd minták másoknak. A felettes-én, amiről Freud ír, nagyon is jó, hogy van, csak egyáltalán nem mindegy, hogy egy felnőtt lelkében milyen stílusban szól le, úgymond önmagának, a felettes-én, és ezt nem más dönti el, mint a nevelőink és tanáraink korábbi odaszólásai nekünk, hogy azok milyen stílusban történtek; poroszos, szadista, büntető és leckéztető nevelés sérült felettes-ént eredményez, gátlásokat épít be a lélekbe, egy egész életre kiható rossz, csúszkáló önértékelést eredményez, s azt, hogy a felnőtt egyén a szabadságot csak szabadosságként fogja tudni értelmezni és megélni, és végeredményben nem lesz képes kötelezettségei tisztességes teljesítésére és menekülni fog előlük.
Márpedig az Igazság kérdésénél
sokkal súlyosabb kérdés az igazságosságé. S
igazságosak csak akkor maradunk, ha a magunk számára ismerjük az Igazságot, de
semmilyen úton-módon és semmi szín alatt nem akarjuk ezt másokkal erőszakosan
megérttetni és az akaratunkat a másik emberre átvinni.
A filozófiai logika természetesen
mindig abban különbözött a matematikaitól, hogy mi kimondottan keressük az
ellentétek összehangolhatóságát, számunkra az Igazság egészen egyszerűen csak
egyfajta elrendezés, összetétel, olvasat. S míg megrekedünk ezen a szinten, nem
láthatjuk be, hogy vannak, hogy léteznek
alaptörvényei a szellemnek és a természetnek, amelyek ez emberi gondolkodás
vegykonyhájában egészen egyszerűen megsemmisülnek, ha alapvetésként nem tartjuk
magunkat hozzájuk. Így gyakorlatilag, azon emberek számára, akik a
tradicionális alapvetésekben egyetértenek, csak egyetlen út létezik, amelyet
ezen ősi természetes spiritualitás meghatározott, s minden ettől deviáló út nem
az Igazság útja, és nem lehet helyes,
akármilyen jónak, nagyszerűnek vagy bonyolultnak és kifinomultnak tűnnek a
megközelítései.
Ez az az út, ami Rómába vezet
(vagy ha jobban tetszik, sokkal inkább: Bizáncba). Ámde azt nyugodtan kimondhatjuk,
nem mindenki megy ám oda. Nyugodtan lemondhatunk a síklátású ateistákról (akik nem
hisznek Istenben, egy magasabb szellemi erőben, aki az ember fölött áll), a
legtöbb formai vallásosról (akiknek a tradicionalitás csak divatszél), a
bigottakról (akik túlzottan ragaszkodnak a tantételekhez és a dogmákhoz, szó szerint veszik azokat és mint kinyilatkoztatást, megváltoztathatatlannak és jobbíthatatlannak tartják azokat) és a
fanatikusokról (megszállottakról és szélsőségesekről).
S ez is egyfajta ’egyházszakadás’
– hiszen ma túlontúl nagy szükség volna arra, hogy végre átértékeljük a hagyományos vallási
tartalmakat, méghozzá egy alapvetően spirituális-lelki, természetes és színtiszta,
ősi alapon.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése