Zend Avesta: Vendidad - 1. Fargard 7.
7. Ötödikként a jó földek és országok közül,
amelyet én, Ahura Mazda teremtettem,
megteremtém Nisayát[1],
aki pedig Mouru és Bakhdi között foglal
helyet.([i])
S erre jött Angra Mainyu,
aki minden, ami halál,
és ellenteremtette
a hitetlenség bűnét.[2]
,OY ,mvza ,mvsvrvBqArf ,mvtSihaW ,acm&narqiOC
,acm&hMasa ,mvDxup 7
`,acmIDxAb ,acmuruOm ,vratNa ,miY ,miAsin ,ldzam
,Oruha
,acmvGa ,Okrham-uruop ,Suyniam ,OrMa ,TatNvrvkArf
,mvrAytiap ,eha ,TaA
.,mIh-OnamIW
7 puxdhem asanghãmca
shôithranãmca vahishtem frâthweresem azem ýô ahurô mazdå nisâim ýim añtare
môurumca bâxdhîmca, âat ahe paityârem frâkereñtat angrô mainyush pouru-mahrkô
akhemca vîmanô-hîm.
[1] NISAYA – Helye kétséges, mivel több ilyen nevű
város is volt. Volt egy Nisaya Médiában, ahol is Dáriusz kivégeztette Gaumata
Mágust (Behishtun I. 58) Volt egy Nisa nevű hely Farsban, megint egy másik
Kirmanban, és egy harmadik Amol és Marv között, ami talán ugyanaz, mint Parthia
fővárosa, amit Plinius említ. Éppen ezért hajlunk erre a fordításra: „az a
Nisaya, amivel Bakhdhi közrezárja Mourut.”; de a szöveg nem nyújt erre igazi
utalást, így feltételeznünk kell egy másik Nisayát is Balkh és Marv között. -
írja kommentárjaiban J. H. Peterson. De még többet is megtudhatunk a legújabb
kutatások nyomán a Zoroastrian Heritage honlapján. Nisaim vagy Nisaya egyként
jelölt tartományt és fővárost, és ez utóbbi a mai türkmenisztáni fővárostól,
Ashgabattól 18 km-re fekvő kis falu, Bagir helyén volt található egészen az
i.e. 1. századig, amikor egy földrengés elpusztította a várost. Némelyek úgy
vélik, hogy Nisa azonos lehet Parthaunisával, a parthusiak fővárosával. A város
a Kopet Dag hegység lábánál terjeszkedett el hosszanti irányban, és keletről
Mouru határolta. Bár jelentős leletek kerültek elő itt, és számos ősi
civilizáció romjait találták itt meg, a modern emberiségnek egészen a 19.
század elejéig elkerülte a figyelmét, egészen addig, amíg egy New York-i
professzor, Raphael Pumpelly nem tudatosította ezzel kapcsolatosan elméletét az
emberi civilizáció közép-ázsiai bölcsőjéről.
[2] A HITETLENSÉG BŰNÉT – vannak olyanok, akik kétségbe vonják Isten
létezését (Bundahishn)
([i]) LEGÚJABB KORI
RÉGÉSZETI KUTATÁSOK A KULTÚRA BELSŐ-ÁZSIAI BÖLCSŐJÉRŐL: Több, mint egy
évszázada, Raphael Pumpelly amerikai geológus, kutatásai nyomán, előállt a
propozícióval, hogy az emberi civilizáció legelső formái (úgymint a földművelés,
az állattenyésztés, a kézművesség és a fémművesség, a bányászat és az organizált
településekbe való szerveződés) jóval a babiloni és a sumér kultúra előtt, itt,
a közép-kelet-ázsiai régió oázisaiban volt.
Pumpelly ezt a
felfedezését annak nyomán tette, hogy közép-ázsiai kutatóútja során
megvizsgálta az ezen a területen található, belföldi, ma már kiszáradt
tengermedrek különböző korokat reprezentáló földrétegeit. Pumpelly
megállapította, hogy Közép-Ázsia belső területét tenger boríthatta, amely
mentén több magaskultúra létezhetett.
Ám a jégkorszak óta ez a
tenger egyre csak apadt, míg ezek a területek teljesen ki nem száradtak, és ez
az ott élő embereket arra késztette, hogy egyre nyugatabbra vándoroljanak, s így
létrehozzák a nyugatibb területeken fekvő civilizációkat, mint például a
babiloni vagy az egyiptomi kultúra, amelyeket ma az ókori magaskultúrák között
tartunk számon.
Pumpelly nézetei azonban
nem arattak osztatlan sikert. Pontosabban szólván, szegény tudós elméletét
teljesen mellőzték abban a korban, amikor mindenki a Biblia szövegemléke által
meghatározott babiloni és egyiptomi kultúrára fókuszált.
Pumpelly 65 éves koráig
nem is kapott lehetőséget, hogy bebizonyítsa, hogy igaza van-e. Később Anauban,
a Kopet Dag hegység lábánál tárta fel teóriájának bizonyítékait. Mindezek
ellenére Pumpelly kutatásainak eredménye homályban maradt, - a tudósok nem
voltak hajlandók felfogni, hogy létezett ősibb kultúra, mint a Bibliára
alapozott ún. öntözéses gazdálkodásos
kultúrák.
Pumpelly nyomdokain jár
ma Fredrik Hiebert régész kutató, aki ugyanott kezdett ásni, Anauban, ahol
Pumpelly is 1904-ben. Tovább is kutatott, mint ő, és ma már teljességgel
beigazolódott a geológus elmélete.
A civilizáció kezdete
nem 3 ezer, nem 4 ezer, nem 5 ezer, hanem i.e 6500 évvel ezelőttre tehető, és
nem Egyiptomba, hanem ide, a Közép-kelet-ázsiai térségre, amelynek egyik
tartománya az avesztai szövegben is szereplő Nisaya.
A régészeti feltárás
során egy érdekes leletre bukkantak. A fekete kőből faragott kb. 4000 éves
pecséten vörösesbarna pigmentes, mindezidáig beazonosíthatatlan írásjelek
találhatók. A kutatók óvatosak annak tekintetében, hogy ezt nyelvi jeleknek
deklarálják, mivel ez esetben, ez a lelet egy eleddig ismeretlen nyelvre utaló,
az eddig ismertektől teljesen eltérő írásjeleket használó, legősibb nyelv
bizonyítéka volna.
Hiebert úgy véli, ezek a
jelek tán csak szimbólumok, amelyeket az abban az időben folyó kereskedelmi
vagy gazdasági folyamatok adminisztratív rendszerében használhattak.
Az anaui pecsét
Az i.e. 1. évszázadban
földrengés által elpusztított Nisai tartomány egyik feltárt településén,
Anauban egy fekete kőből faragott pecsétet találtak, amelyen mindezidáig
ismeretlen eredetű és korú írásjelek találhatók
Mindenesetre, nagyon
izgalmas volna, ha kiderülne, hogy a jelek mégiscsak valamilyen nyelvi közlést
takarnak. Mint a képen is látható, ezek a jelek tulajdonképpen egymással
párhuzamos és merőleges vonalakból állnak. Egyes kutatók szerint ezek leginkább
a kínai Han (azazhogy voltaképp „Hun”)-dinasztia írásjeleihez hasonlítanak, ez
azonban csak Kr. e. 200 körül alakult ki, tehát mintegy kétezer évvel később.
Dr. Clyde A. Winters azonban megjelentetett egy cikket a New York Times
magazinban azzal, hogy neki sikerült megfejtenie az írást.
A nyolcvanas években
ugyanis az indus-völgyi írást tanulmányozta, s véleménye szerint a pecsét
harappai betűit a dravida nyelv segítségével el lehet olvasni. Megint mások azt
mondják, hogy a pecséten található “írás”, ha szimbólum, akkor nagyon hasonlít
arra, amellyel az ősi kultúrákban a 8-as számjegyet jelölték. (És itt ismét a
2-es számrendszerre mint legősibb számrendszerre és a 16 földre utaló 8-as
számba botlottunk!)
Akár így, akár úgy, a
kérdés még korántsincs lezárva. Az anaui pecsét bizonyítéka egy rendkívül
fejlett, talán önálló, ma feltáratlan és ismeretlen írásjelekkel rendelkező
kultúrának.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése