Zend Avesta: Vendidad - 1. Fargard 9.

 

9. Hetedikként a jó földek és országok közül,
amelyeket én, Ahura Mazda teremtettem,
megteremtém Vaekeretát[1],
a sötét árnyakból
([i]).

S erre jött Angra Mainyu,
aki minden, ami halál, és megteremtette ellenében
Pairika Knathaitit[2],
aki Keresaspával[3] ölelkezik.
([ii])

 

,OY ,mvza ,mvsvrvBqArf ,mvtSihaW ,acm&narqiOC ,acm&hMasa ,mvqatpah 9

`,mvnayas-OkaZUd ,miY ,mvtvrvkEaW ,ldzam ,Oruha

,m&kiriap ,Okrham-uruop ,Suyniam ,OrMa ,TatNvrvkArf ,mvrAytiap ,eha ,TaA

.,mvpsAsvrvk ,TacahMapu ,AY

 

9 haptathem asanghãmca shôithranãmca vahishtem frâthweresem azem ýô ahurô mazdå vaêkeretem ýim dûzhakô- sayanem, âat ahe paityârem frâkereñtat angrô mainyush pouru-mahrkô pairikãm ýãm xnãthaite ýâ upanghacat keresâspem.



[1] VAEKERETA a régi neve Kabulnak a Nagyobb Bundahisn szerint, vélhetően azonos a Paropanisusban említett Bagardával (Bagarda) - Ptol. VI, 18)

[2] PAIRIKA KNATHAITI - A Pairika a bálványimádást szimbolizálja (uzdes-parastih). Kabul földje, a muszlim megszállásig az indiai kultúra fennhatósága alá tartozott, így a hinduizmus és a buddhizmus dívott ott. Pairika Khnathaiti egy félelmetes démon, akit az utolsó időkben Zarathushtra szellemi fia, Shaoshyant fog elpuszítani, minek során az igaz hit előtt minden vallás térdre kényszerül. (VD 19:5)

[3] SAMA KERESASPA (a későbbi hagyomány szerint Garshasp) az istentelen heroizmus szimbóluma, aki hagyta magát a deavák által elcsábíttatni, úgyhogy magát és a saját földi tulajdonságait imádta és imádtatta a többi halandóval. Zarathushtra látomásában látta őt a pokolban bűnhődni, amiért elvetette a mazdaizmust és a zoroasztriánus törvények betartását. Ez a méltatás, amit Peterson kommentárjában olvashatunk, ellentmond annak, amit eddig tudtunk Keresaspáról, hogy ő volt az, aki megölte Azi Sruvarát, a gonosz Sárkányt, emiatt dicsőség illetné meg őt. Azonban mégis érthető ez az antinómia, ha tudjuk, hogy Keresaspát utóbb megszállta az önhittség, amit a görögök hybrisnek neveztek; istennek képzelte magát emiatt, és istenként imádtatta magát. Nagyon fontos, hogy a kommentár a testi tulajdonságok imádtatására hivatkozik. Shaoshyant, Zoroaszter eljövendő fia, aki Azi Dahaka (aki Ahrimant szimbolizálja) elpusztítója a világ végén, abban különb, mint Keresaspa, hogy a lélek erejével, és nem testi tulajdonságokból származó erővel arat győzelmet.

 



([i]) A SÖTÉT ÁRNYAKBÓL: Ha, mint azt leírtuk, Vaekereta azonos a hetedik szent földdel, amit az Avesta sorrendben említ, látszólag érthetetlen, hogy mit jelent az, hogy a “sötét árnyakból” teremtette azt. A “sötétség” egyértelműen sehol sem pozitív értelmű az Avestában.

Itt azonban érdemes visszapillantani arra a szimbólumra, amit “fekete Napként” ill. “sötét fényként” említettünk már előzőleg. Ez a fekete Nap ill. sötét fény többféleképpen értelmezhető. Először is, mitológiailag, a Kháosszal szinonim, amiben még csak derengenek a későbbi teremtés fényei, és amelyből, akárcsak a világ kezdetén történt “Nagy Bumm-ból” egycsapásra megszületik az a “széttartó energia”, amit látható fénynek nevezünk, és ami a világokat keletkeztette. Csillagászati értelemben ez a fekete Nap az a fekete lyuk, amely a világ (vagy világok) epicentumában állva láthatatlan energiaként és magnetikus “megtartóként” összefogja a világok tágulását.

Mint azt mondják a csillagászok, a látható energia és a láthatatlan energia (“sötét energia”) aránya 30 a 70-hez, tehát ez azt jelenti, hogy a világegyetemben túlsúlyban van a kohézió, az összetartó, megtartó elem. Ergo: a “sötét árnyakat” nem lehet itt úgy felfogni, mint ami morálisan “sötét”, azazhogy gonosz, mivel azt már láthattuk, hogy Ahura teremtésében és Ahriman ellenteremtésében semmi közös nincsen, tehát “valami gonoszból” sosem lesz “valami jó”.

Ellenben némely “nem hagyományos” misztikus munkáiból is fényt deríthetünk arra, hogy hogyan is lesz a “sötétségből” fény. Az én lélekalapja csupa ilyen “sötét árny”. Az én lélekalapja nem más, mint az isteni létalap. Minden belső ebből a nem látható, “teremtetlen” fényből táplálkozik, ahogyan azt később a 2. fargardban, a Vara készítésénél is meglátjuk majd: “Vannak teremtett fények, és vannak teremtetlen fények.”

Nos, ez a “teremtetlen”, azazhogy örök, nem halandó, hanem halhatatlan fény az, ami a lélek isteni létalapja, a fizikai megjelenés és földi valóság immanens metafizikájaként az ember “sötét árnya”. (Vö még.: Nietzsche: A vándor és árnyéka; Ady Endre: “saját lelkemből felcibállak”)

([ii]) ÖLELKEZIK: A Pairika Khnathaitivel ölelkező Sama Keresaspa is többféle értelmezési lehetőséget hagy maga után. Nem biztos, ugyanis, hogy itt kizárólag más vallások (ti.: a hinduizmus és a buddhizmus) lekicsinyléséről vagy negatív minősítéséről van szó, különösen az utolsó időkre való utalás miatt.

A Mazda-hívek ugyanis mindig is tisztában voltak azzal, hogy a bálványimádás (a test, a tehetség, az “ész”, vagy egyéb halandó földi tulajdonságok istenítése) minden időkben és vallástól függetlenül érvényben lesz, olyannyira, hogy talán némely vallásos ideológia fogja gyakorolni a legnagyobb mértékű bálványimádást.

Először is, szögezzük le, hogy mit ért az Avesta “bálványimádás” alatt, vajon ugyanazt, mint a szemiták? Nem. A zsidó Biblia szerint bálványimádás az, ha az Egy Isten helyett sokat vagy mást imádunk, ill. erről az Egy Istenről ill. azokról vagy arról a másikról faragott, ill. öntött szobrokat készítünk (azazhogy képiesítjük és földi tulajdonságokkal ruházzuk fel az Istent). Ezzel szemben az avesztai “bálványimádás” bűne ennek éppen az ellenkezője: ha azt képzeljük a saját testi (meglehet kiváló) tulajdonságainkról, hogy azok isteniek, tehát a görög mentalitáshoz ez közelebb áll, mint a judeo-keresztényhez. Egyedül az ókeresztények, akik a két világ határán éltek kétezer évvel ezelőtt és akik olyan korban éltek, amikor kétezer évre előre kiforrt a vén kontinens predeterminált őslevese, ebben a szellemi ütközőzónában ők érezhették ezeket a különbségeket és ellentéteket nagyon elevenen, ugyanis a Római Birodalom végnapjain a züllött bálványimádásnak élt ez a formája és a másik is, vagyis egyrészt a kései rómaiak magukat istennek képzelték, másrészt az isteneiket elég szépen lerántották a legalpáribb emberi szintre és ezért a feladat kettős volt: tartalommal kellett megtölteni (lélekkel) mind az emberi, mind az isteni régiókat.

Mindennek ma is óriási az aktualitása, míg az Ószövetség félelme nem nagyon aktuális ma már, és nem is jelentős. Keresaspa Khnataitivel ölelkezik, hiszen minden “hős” ideálja a kisportolt, szép, “megcsinált” test. Ez a “hős” a “harcos”, akit hamvas bőrű kocamalacok csodálnak csillogó szemmel, az ágyban pedig bulímiás cicababák szórakoztatnak, ahogyan azt pozitív felhanggal olvashatni Nietzsche Zarathustrájában.

 

Megjegyzések