A daimón -1. rész
A belső beszéd
Minden emberben létezik egyfajta
belső beszéd, már egészen gyermekkortól kezdve, amikortól az ember önnön tudatára
ébred. Az, hogy belül a beszédnek milyen a minősége, a hangzása, hogy pozitív-e
vagy negatív, hogy bátorító-e vagy korholó, hogy bántja-e magát és másokat az
ember ezzel, vagy olyan üzeneteket küld magának, magáról és másról, ami emelő
és elnéző egy értelmes határon belül, csöppet sem mellékes.
Egyszer volt egy kollégám, aki
hangosan kispajtásnak hívta önmagát. Néha lehetett hallani, ment a folyosón és
dünnyögött magában: „Megcsinálod, kispajtás.” Mindenki röhögött rajta. Én nem.
Elképzeltem, talán teljesen magára van hagyva. Nehéz feladat előtt áll, és
ilyenkor az embernek szüksége van valakire, aki biztatja. Legalább, saját magára.
S hát, Mr. Bean kis plüssállata, mi más, ha nem ez a hang? Idióta, gügye
baromnak tűnik kifelé, aki ügyetlen és unintelligens, hülye dolgai vannak, de
van benne valami mélyen emberi és felemelő: Elestem. Mindenki nevetett. Senki
nem jött, hogy felsegítsen. Feltápászkodtam. Leporoltam a kis plüss állatomat.
És megbocsátottam. Nekik is. Magamnak is. Minden hiba a világon mélyen emberi
dolog. És nem kell félni, hogy elesel. El fogsz. És ki fognak nevetni. És senki
nem jön a segítségedre. Egészen az utcán való elbotlástól a keresztre feszítésig.
Amikor a legnagyszerűbb ember belső hangja azt mondja: „Bocsáss meg nekik, mert
nem tudják, hogy mit csinálnak.”
Ez a daimón. Ez Szókratész
daimónja, aki sosem téved. Akadémikus azon vitatkozni, hogy a daimón tiltó-e,
igenlő-e, vagy igenlő és tiltó egyszerre, mert egyik sem. Illetve, ez ennél
sokkal bonyolultabb, és a dolog más természetű. A daimón nem felettes-én. És
nem egy interiorizálódott szülői hang. Tehát nem parancsokat oszt le vagy
vágyakat közvetít. Nem hallucináció, mert a külvilággal való stabil és
átlátható összeköttetése biztosított. Nem utasít semmire, tehát nem fékeztet
vagy gátol és nem biztat semmiféle akár pozitív, akár negatív cselekvésre. A
belső hangot és a belső beszédet a pszichiátria gyakorta nevezi „gondolatfelhangosodásnak”
és ez bizonyos tekintetben és szociális szempontból igaz és helyes; mert
valóban a hang teste megjelenik beszéd formájában és komoly depriváltság és
magányosság mellett enélkül az ember ki se bírná; ellenben egy pszichés
betegség elemének tekinteni ezt, túllövés a célon, mivel egyrészt a „tünet”
pozitívan is hasznosítható, másrészt túlgondolkodás és túlmotiváltság esetén
természetes, harmadrészt mert épp a szociális integrálódásba segítheti vissza
az embert. És épp ezért szokták a túlgondolkodókat túlfoglalkoztatni, mivel ez
az egyetlen módja annak, hogy a pörgést kivegyék a belső terméketlen szférából, társadalmilag hasznossá tegyék és befogják, úgymond, a szelet a vitorlába.
A daimónt Szókratész találta fel,
de valójában nem tudjuk, milyen értelemben találta fel, hiszen Platóntól és
Xenophóntól hallunk erről csupán beszámolókat. Abban biztosak lehetünk, hogy a
daimón élesen szembeáll az orákulummal, csakúgy mint a zsidóknál Jézus szava
és a Törvény; emez belülről táplálkozik, egy olyan embernek az etikája, akinek
Istennel személyes kapcsolata van, úgyhogy nem pusztán a Törvényekből ismeri
Istent és nem pusztán a törvények miatt tartja magát az etikus cselekedetekhez.
Tehát a „jó ember” szelleme. Platón is ilyen értelemben tárja elénk, amikor
mestere emez invenciójáról beszámol. A daimón léte tételezi, hogy az Út
születésünktől fogva bennünk van, az aktuális szociális megjelenésünk a
társadalomban és a társadalom erre adott reakciója többféle erősségű lehet,
mint azt említettem, a kiröhögéstől egészen a keresztig; vagyis a legsúlyosabb
atrocitásokig és agresszióig, ha az ember ezt a tételt hiszi, hirdeti, eszerint
viselkedik és ezt a társadalomban meg is próbálja valósítani…
(folytatom...)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése