A daimón - 2. rész
Daimón – démon?
Nem tudjuk teljesen világosan és
egyértelműen kirajzolni, hogy milyen út vezetett ahhoz, hogy a daimónból „démon”
lett, de talán épp elegendő, ha megállunk ott, hogy feltérképeztük az alapvető
ideológiai különbségeket a görög és a zsidó-keresztény kultúra között, amelyek
pontosan Jézus kereszthalála révén találkoztak és ütköztek meg a Római
Birodalom hanyatlása idején abban a Földközi-tenger által körülölelt kohóban,
amit ma Európának hívunk.
Európa kétezer évvel ezelőtt már
vesztesen kezdte pályafutását, s a szent páli levelek nyomán a kereszténység európai
térhódításának sokkal nagyobb és nyomatékosabb szerepe volt, van mind a mai
napig, mint azt gondolnánk. A kereszténység számára a görögségből való
merítkezés lett volna a szellemi-ideológiai megtermékenyülés; ellenben, nem ez
történt, hanem az, hogy némely már latinnak is gyatra római császár a
keresztény eszmét tolta maga előtt a görög eszmeiséggel és a barbár
terjeszkedéssel való leszámolás érdekében. Tudjuk, ez a háború hogy dőlt el,
ami évezredekre előre megpecsételte Európa filozófiai kismiska szerepét. Tudni
véljük, illetve látványos, hogy Szókratész, Platón és Arisztotelész, a
görögklasszika triumvirátusa, de ebből kiváltképp Platón filozófiája telistele
van keleti, azazhogy „barbár” elemekkel, közvetítőként megemlíthetjük az
orfikusokat és a Mithras-kultuszt, amely utóbbi kulturálisan behálózta az ind
és szír területektől el egészen Hellászig az ideológiai térképet, s olyannyira
élő vallás volt, hogy nemegy római császár is a Mithras-kultusz beavatottja
volt, ez, a római Mithras már csak formailag másolja az eredeti kultuszt, amely
egyértelműen a zoroastriánus Nap-papok vallása volt már sokkal korábban,
minimálisan az időszámításunk előtti 3-4. évezredben. Viktor Sarianidi görög
származású türkmén régész, aki feltette az egész életét arra, hogy
bebizonyítsa, hogy a kultúra bölcsője a zoroastriánus kultúra, amely
területileg a mai Üzbegisztánba esik, látnoki szemmel tételezte, hogy a
Mithras-kultusz, ami a mazdayánus Napkultuszból nőtt ki, egy kelet és nyugat
között pulzáló, ideológiai közvetítést és megtermékenyítést végzett az ősi
keleti területek és az európai Hellász között. Így lehetséges, hogy Platón
műveiben ind és mazdayánus, mazdaista elemeket találhatunk.
A „barbár”, a görög és mazdaista
kultúrának ideológiai szempontból (tartalmilag és esszenciálisan) sokkal több
köze van egy eredeti, Jézus tanította kereszténységhez, mint a latinkereszténységnek
Jézushoz; amely utóbbiban egyértelműen a latinokra vonatkozó hatalomátmentés
történt, a valós evangéliumi üzenet meghamisításával. Erre ominózus példa,
ahogy a daimónból „démon” lett. A „démon” egy keresztény találmány. Gonosz
szellemet jelent. Nincsen semmilyen kulturális előzménye, mert a zsidó
vallásban ezt nem ismerik, valószínűleg ez csak egy olyan tromfolás eredménye,
ahogyan a gyengébb képességű lefordítja magának a magasabbröptű elméleteit és
eredményeit és bosszút áll a szellemileg fejlettebben, valami olyan logikával,
hogy Platón és Szókratész Krisztus előtt élt, tehát Platón és Szókratész pogány
volt, vagyis, a daimónjuk nem más, mint egy démon: gonosz, rossz szellem. Tehát
a címkézés tipikus esetével állunk szemben. Ne felejtsük el, hogy az
ókereszténység idején ez egy komoly háború volt; bár Platón művei keletre
kerültek, de az újplatonizmus révén szellemi termékenyítő erőként továbbéltek a
Római Birodalomban, abban az időszakban, amikor a kereszténység is próbált itt
erőteljesen labdába rúgni. Talán emlékszünk Iulianus Apostata elkeseredett
harcára, aki az intellektuálisan fejlettebb neoplatonizmust próbálta
elterjeszteni a csürhének szimpatikusabb édességgel, a kereszténységgel
szemben. Az ő bukásán, azt hiszem, el is dőlt ennek az ideológiai háborúnak a
végkimenetele, de aztán még vagy 5-6 századra volt szükség ahhoz, telistele
eretneküldözéssel és hamiskanonizációval, hogy a 10-11. századra stabilizálódjon
Európában egy olyan egyház, amelynek az eredeti jézusi örömhírhez már közelítő
köze sincsen.
Érdekesebb dolog a daimón kapcsán
Jézus „démonjait” megvizsgálni. A démonnal való saratdobálás Jézus és a
farizeusok között talán mindenkinek ismeretes: Jézus szerint: „Ti a Sátán fiai
vagytok.” A farizeusok szerint viszont Jézust „megszállta az ördög”. Ebből
semmi objektíven nem derül ki számunkra, legfeljebb annyi: Jézus és a farizeusok
nemigen csípték egymást. Emlékszünk talán arra az esetre is, amikor Jézus egy (feltehetőleg
epilepsziás) embert kigyógyított a bajából, amit a köznyelv úgy fordított le,
hogy: „kiűzte belőle a démonokat”. Ne becsüljük alá ennek a fajta
interpretációnak a jelentőségét; a katolikus egyház később évszázadokig fogja
még exorcizálni az ördögöt lelkibetegekből, elmebetegekből és egyéb
fogyatékosokból, aztán, ha nem járnak ebben sikerrel, maximum bezárják őket a
négy fal közé, olykor hidegzuhanyt és zubbonyt (megkötözést) kapnak, és
emberhez méltatlan körülmények között kell elpusztulniuk. S ha belegondolunk,
hogy a középkorban mindenki „ördög által megszállottnak” minősült, akinek más
volt a véleménye, akiben túlmozgott a gondolkodás, vagy, akinek egyszerűen
valamilyen fizikai fogyatékossága volt, s így nem illett bele a szép
kenetteljes keresztény kerettörténetbe, s ha úgy vesszük, ezen a mentalitáson
jelentősen máig nem változtattak, számunkra, gondolkodó és érző emberek számára,
az egyházi keretek nemigen sejttetnek jóhatású és pozitív előmenetelt.
És még sokkal érdekesebb Jézus
viszonya a daimónhoz, ami talán nem teljesen egészséges. Jézus az első a zsidó
kultúrkörben, aki a Sátánt is belül leli fel, beszélget vele, a „kísértő”
alakjában jelenik meg neki, erről a 40 napos pusztai próbatételei adnak
tanúbizonyságot. Ezért merészkedtem én arra egy másik művemben, hogy Jézusnál
egyfajta paranoid pszichés betegség jegyeit fedezzem fel. Sem őelőtte, sem
sokáig őutána, senki nem tételezte az ördögöt egy belső lelki immanens
démonnak, és nyilvánvaló, hogy az ő harca a Sátánnal, aminek semmi köze ahhoz,
hogy szerette-e a farizeusokat vagy sem, azoknak alapján, amiket az előző
passzusban leírtam, hogy a daimón egy belső beszéd, őnála talán egy lelkibetegséggel
folytatott harc lehetett, amennyiben ő a saját lelkét vagy annak részét „sötétként”,
„démoniként” ismeri fel, és a belsőt és annak útmutatásait egyértelműen valami
nem-követendőnek aposztrofálja. Emlékezzünk vissza arra, amikor azt mondja: „Ti
a ’magatokéból’ szóltok, én viszont Abból, aki küldött.” Az, hogy a ’maga’ az
nem más, mint a lélekmag, a lélekalap, ami Jézus szerint „sötét” és „szennyes”,
és ezzel szemben próbál támasztani egy olyan transzcendenciát (az Atyát – Abba),
aminek ráadásul a zsidó kultúrkörben nincsenek konzekvens hagyományai…
(folytatom...)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése