A daimón - 3. rész
A daimón
egyik szimbóluma: A KÍGYÓ
Bibliai
vonatkozások
Tökéletes értelmi inkoherencia a Bibliában
valamint az azt követő héber törvényi hagyományban (pl. Talmud) a kígyó szimbóluma.
Egyrészről szorosan összefonódik a bűnnel, a
kísértéssel, a gonosszal, magával a sátánnal, a Genezisben a kígyó csábításának
következménye a bűnbeesés, Isten büntetése pedig egyértelmű, a kígyó soha nem
lehet uralkodó, hason jár és port eszik (1Móz3,14), az asszony tapossa a fejét,
ő pedig az asszony sarkát mardossa (1Móz3,15). Vita tárgyát képezi mind a mai
napig, hogy vajon a kígyó elnevezés szimbolikusan a későbbi sátánt jelöli-e,
vagy az ószövetségben a sátán, mint lényegi Isten elleni hatalom nem számottevő,
nem bír önálló létezéssel, tekintve, hogy kevésszer említik. Az utóbbit erősíti
meg az, hogy a Genezisben nincsen szó a katolikus dogmatika által később
lefestett luciferi bukásról, sőt, angyalok vagy kerubok teremtéséről sem, hogy
ilyen lények talán léteznek, arra csak néhány szóval utal. A katolikusok
szerint az, aki tagadja a sátán lényegi létezését, Istent is kell, hogy
tagadja. Ám, ha jobban meggondoljuk, az Ószövetségben teljesen világos a kígyó
szimbólumú ördög és Isten lényegének nem egyértelmű elhatárolása, olyannyira,
hogy Jézus nyomán még ma is így imádkozunk: Ne vígy minket a kísértésbe. Nem úgy: ne hagyd a sátánnak, hogy
kísértésbe vigyen, hanem hogy te magad ne vígy bele. Mi ez, ha nem Isten
rejtett ördögi arca, amely a tudás fáját próbatételképpen, másnéven
kísértésképpen rakta az édenkertbe, mert kíváncsi volt arra, vajon az ember
mire hajlik jobban, engedelmességre, vagy kíváncsisága folytán ellenkezésre,
kételkedésre, más néven a tudatlanság helyett a tudás állapotára, a szolgaság
helyett, uralkodni. Isten az édenkertből való kiűzetéssel bosszút állt az
emberen azért, mert isteni arca helyett az ördögit választotta, s
végeredményben úgy gondolta, hogy egy hozzá tudásban immáron teljesen
hasonlatossá vált lény miért is legyen önfeledten boldog és ráadásul, ha
elköveti a másik bűnt, hogy eszik az örök élet fájáról, még halhatatlan is?
Ahhoz képest, hogy eredetileg a saját képmására
teremtette az embert, ez teszi számunkra nyilvánvalóvá, hogy Isten nem akarta
soha az Ószövetség szerint, hogy az ember vele egyenrangú legyen, és a képmást
egyébként az Ószövetségnek való teljes ellentmondásban ezek szerint csak
bálványként, méghozzá emberi bálványként lehet értelmezni. Az Olyanok lesztek, mint az Isten, jónak és
ROSSZnak tudói, más megvilágításban: ahogy ettetek a gyümölcsből, meglátjátok
Isten és a világ két arcát - figyeljünk oda a szóra, amit használ, nem GONOSZnak, hanem rossznak. Jón és
gonoszon túl nincsen semmi, csak a vég, jó és rossz azonban a világ immanens
törvényszerűsége, amely megváltoztathatatlan.
Na de hogy is jön ide a kígyó, aki lényegileg
nem számottevő, pusztán arra volt jó, hogy Isten csele legyen, részéről egy
csöppnyi „gonoszkodás”? Nem véletlenül választotta a Genezis írója a kígyót
mint szimbólumot. A gyűlölt babiloni nép mitológiájában és más vallásokban a
kígyó a gyógyítás, a termékenység, az isteni jóslatok és a tudás birtokosa.
Morálisan szólva: ravasz, ennek a
jelzőnek megvan az a mellékzöngéje, hogy a kígyó az isteni egységlátással
ellentétben diverzifikál, a dolgok lényegét először elhatárolással próbálja
megérteni, a logika szabályai szerint ellentmondásokat keres, majd azokat
szintetizálva próbálja meg a lényegi egyezőségeket és divergenciát
meghatározni, másképpen szólva olyan lényeglátással rendelkezik, amelynek
talapköve a kétkedés, és a kétségbevonás, függetlenül attól, hogy a dialektikus
szemlélet, pontosan úgy, ahogy azt Platón
az Államban megfogalmazza, a valóságból kiindulva, spekulációkon keresztül
olyan egység-rendszert teremthet, amely egy puszta szolgai másolásnál, a
dolgokkal kapcsolatos eredendő, valamilyen hitnek megfelelő beállítottságnál és
rábólintásnál jelentősen magasabbrendű.
Röviden szólva: a kígyó veszélyes, mert új
értéket teremt. Na és itt jutottunk vissza kiindulópontunkhoz, miért tartja
több helyen is a farizeus törvény a kígyót sátánnak, míg a próféciák és egyes
kiemelt helyen Mózes a megváltó előképének? A Törvény értelmezése legtöbbször
betű szerint történik, azazhogy az előzőekben felvázolt gyöpösfejű
rábólintással. A szimbolikus, illetve a szószerinti értelmezéseken túlmenő
magyarázatot a farizeus irodalom félremagyarázásnak, intuíciós hazugságnak,
sátáni aknamunkának aposztrofálja, miközben szélsőségesen naturálisan és más
értelmezésekre nézve intoleránsan és kirekesztően fogalmazza meg igényeit.
Ha jól emlékszem, őket nevezte Jézus a Sátán fiainak. De ha kevésbé
ragadtatjuk magunkat haragos indulatokra, azt hozhatjuk fel racionális
ellenérvként, hogy a Biblia számos helyét és könyvét, ha betű szerint
értelmeznénk, pusztán egy alacsony színvonalú költészeti fércműnek lehetne
tekinteni. Például az Énekek éneke, amely ha pusztán Salamon király
szeretőjéről vagy szeretőiről szól, nem több egy erotikus kaland leírásánál.
Hasonlóképpen az Újszövetségben, bizony eléggé szörnyű következményei lennének
annak, ha szó szerint vennénk azt: Ha a jobb kezed megbotránkoztat téged, vágd
le, és ha a jobb szemed megbotránkoztat téged, vájd ki.
De térjünk akkor vissza arra, mi a helyzet
akkor, ha a kígyó szimbólumát a másik vonalon, pozitívan értelmezzük. Az
érckígyó Mózesnél a megváltót jelenti, erre többször hivatkoznak a katolikusok,
a papi botra felszúrt kígyó szenvedése - mint a megváltó kereszthalála. Ámde,
ha belegondolunk, és a kígyó a bűn jelképe, a zsidó törvények szerint egy
velejéig bűnös ember függött a kereszten Jézus személyében. Már rögtön hallom
is a katolikus magyarázatot: a kígyó bűnössége a megváltó azon tettével
szinkron, hogy amikor a kereszten szenvedett, magára vette a világ összes
bűnét, maga is bűnös lett, Isten is elhagyta szenvedésében. De könyörgök,
különbség van aközött, hogy valaki eredendően és lényegileg bűnöző-e, vagy csak
bűnössé vált. Nos, ha a kígyó az eredendő bűn jelképe is, az előkép szerint
Jézus maga lett volna az eredendő bűn, akit azért feszítettek meg, mert a
kígyót az általam vázolt másik vonalon értelmezték. Ez viszont ellentmond annak,
hogy több helyen is említik, Jézus bűnt nem követett el soha, tehát eredendő
bűne sem lehetett. Arról nem is szólva, hogy az evangélium egyik sarkalatos
üzenete: eredendő bűn, nem létezik; ennek ellenére a katolikus keresztények és
más keresztények is, azóta ezt mosogatják le az emberek fejéről. De ha
belegondolunk, hogy nincs eredendő bűn és a gyermek ellenkezése a felnőttel se
bűn, pusztán önálló gondolkodás, ami vagy helyes, vagy nem, akkor azt kell,
hogy higgyük, Jézus semmissé teszi az édenkertben történteket és felmenti a
kígyót az állítólagos kísértés bűne alól. Az Ószövetségben aztán a várt Messiás
szimbóluma, csakis a Kígyó. Hogy ebből hogy lett Bárány, azt majd máshol
megvizsgáljuk.
Ezt csak úgy lehet összehangolni, ha belátjuk, hogy
Jézus, ahogy többször mondta is, előbb volt, mint a törvény, de nem feltétlenül
azért, mert ő Isten igéje, amely még a világ előtt létezett, hanem, visszatérve
a kígyó szimbólumra, ő egyben az is, aki Istennek a kísértő arca, aki a tudást
és az életet elhozta, a tüzet, akárcsak Prométheus, lehozta az istenektől az
embereknek. Ő az újító is, aki a törvényt átértelmezte, és mégis betölti azt. Ő
a lelkiismeret és a kegyelem szava rideg és idejétmúlt parancsolatok élővé
tételére, megújítója, reformátora a törvénynek.
Az eredendő bűn minden keresztényi vallás szerint
az ellent-mondás, a kétkedés és a hitetlenség, a hit hiánya, szélsőséges
esetben a csukottszemű hit hiánya, vagyis: a hiszem-ha-látom… Ha így lenne, a
természet egyik fele is bűnös volna, az, amelyik a vallások morálja szerint
negatív módon mond ellent a másiknak. Ilyen morális beállítás a fény és a sötétség, a csúnya ragadozó és a szerencsétlen,
védtelen áldozati állat, ennek megfelelően a gonoszság és a jóság. A tao moralitásában, amely a jézusi
gondolatokkal nagymértékben rokon, azonban a világ a természet rendjének
megfelelően a fény és sötétség, erő és gyengeség, hiba és erény egymást komplementerként
kiegészítő összhangjának vagyunk tanúi.
Hérakleitos szerint a világ ellentmondásokra
épül, ezek úgy harcolnak egymással, hogy törekvésük mindenkor a béke legyen.
Látjuk tehát, hogy vannak olyan vallások és filozófiák, amelyekben – és itt
most radikálisan ellentmondok bármilyen ateista morálkritikának, amelynek
lényege a morál kiiktatása azon a címen, hogy az emberi moralitás egy ressentiment-kitaláció és ellentétes a
természet alapvető immoralitásával, mivel – ezekben a vallásokban pontosan azt
figyelhetjük meg, hogy egy alapvető természeti moralitást lehet az emberi
moralitás alapjává tenni.
A valaminek való ellentmondás nem eredendő bűn.
Ami bűn, de nem eredendő, hanem tanult, az az, ha nekem van egyfajta hitem vagy
morálom, amelynek alapján én mindenki mást, vagy legalábbis azt, aki velem nem
ért egyet, elítélem. Vagyis az ellent-mondásban a magam oldalára vonatkozó
elfogultság a másik oldalra való elítéléssel. Ha az istenkérdést vizsgáljuk: ha
ellentmondok a Biblia egyes szavainak vagy szentnek kikiáltott értelmezéseinek,
pusztán olyan szempontból tagadom Isten szavát és vagyok bűnös, melynek nyomán
tételezhető az, hogy a Biblia az egyetlen kinyilatkoztatás, amely az örök
igazságot tartalmazza; vagyis olyan emberek tartanak engem istentelennek, akik
más vonatkozásban tökéletesen Isten-tagadók, mivelhogy mások istenhitét
tévelygésnek és gonoszságnak, a saját magukét pedig egyedül igaznak tüntetik
fel.
Ha most konkrétan a megváltó szerepét
vizsgáljuk, a Jelenések könyvében leírt Második eljövetel Megváltója, aki a
gonoszakat végérvényesen pokolra veti, vagy Jézus szavainak olyan értelmezése,
miszerint aratáskor a búzába vetett konkoly (gonosz) elválik majd, és
elégetésre kerül (azaz a pokolba) – aminek egyébként valószínűbb értelmezését
megadtam már több helyen: az individuális önvizsgálás során, a lelkiismeret
daimónjának útmutatásával kiszelektált hibákról van itt szó, amelyeket önmagunkban
elítélünk, és kivetünk magunkból, hogy mindenkor a jó felé irányuljunk –
valamint a próféták azon szavai, amelyek a Messiást egy mindenkit leckére
tanító és leigázó diktátornak festik le, elkövetik a moralitás azon bűnét,
amelyet fentebb leírtam.
Visszatérve az eredendő bűnre, számos alkalommal látunk-hallunk gyermekeket buszon-villamoson vitázni, ellenkezni szüleikkel, kérdezni tőlük, míg azok nem tudnak válaszolni. Ezek a gyermekek vajon mind eredendően bűnösek? Ugyanis elkövetik a csodálkozás és a kételkedés bűnét. Vagy az a gyerek, aki csak kukán ül, és semmiről semmi észrevétele, gondolata, megjegyzése, és szüleinek is mindig engedelmeskedik, az lenne a jó gyerek? S ha már itt tartunk: Jézus is elkóborolt a szüleitől, hogy beszélgessen az írástudókkal, és amikor felelősségre vonták, azt mondta: Nekem fontosabb dolgom volt, Atyám dolgaival kellett foglalkozzak. Vagyis jól kiosztott néhány hittudóst, apja és anyja parancsának nem engedelmeskedve, és ráadásul azt mondja: ez Isten ügye volt! Ha ő követi ezt el, akkor ő okos volt, mi meg eredendően bűnösek? Ha jobban megnézzük, bűn szerepel ugyan az Újszövetségben, de eredendő bűn sehol. Ennélfogva úgy gondolom, Jézus egyáltalán nem vallotta, megváltását is más szempontokból kell nézni.
Talán olyan szempontból, hogy Jézus mint
vallási közösségének alapvetően nem zsidó, pogány, görög híveivel foglalkozó
mesterének a célja egy alapvetően más, az említett morálokhoz közelítő felfogás
bevezetése és elterjesztése volt.
Így érthető a megváltás terve is, lényegében
Jézus tanítására és nem a kereszthalálára alapozva. Jézus nagy kockázatot
vállalt a zsidóság hellenizálásának tervével, amelynek motívumait nyomokban
megtalálhatjuk már a prófétáknál. Máris érthető így, hogy hogyan is érti
Ézsaiás azt, hogy: Akkor majd a farkas a
báránnyal lakik, a párduc a gödölyével hever. (Ézs11,6) És a kisgyermek
viperakígyó felé nyújtja a kezét. (Ézs 11,8) Továbbá: nem árt és nem pusztít
szent hegyemen senki, mert tele lesz a föld az Úr ismeretével, ahogyan a
tengert víz borítja (Ézs1, 9). Vagyis amikor bekövetkezik a Sátán mint
Istentől különálló lényegi entitás tételezésének tagadása, és helyette
belátjuk, a kígyó csak Istennek az egyik arca, méghozzá, ha engem kérdeztek,
az, amelyik minden olyan ember számára szimpatikusabb, akinek önálló véleménye
van, határozott, az értelmes, egyenrangú vitát szereti a jó és gonosz immáron
lejáratott, demagóg harcának fanatizmusa helyett, a világot az árnyék és a
fény, és nem a fény és sötétség ellentétében látja, aki Istennek azt az arcát
is szeretné megismerni, amely folyamatosan eltaszítja magától és visszavonzza,
az örök istenkeresők istenarca, örök képlékeny, sosem dogmatikus, amely
legtöbbször afelé is hajlik, hogy azt tételezze, ez az istenarc a közös jövőnk,
az emberi perspektívák végtelennek tűnő divergálásának egy közös horizonton
történő isteni perspektíva végtelen konvergálásaként.
(folytatom...)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése