A daimón - 4. rész
A daimón egyik szimbóluma: a Kígyó
Görög vonatkozások
Szó volt tehát arról, hogy a
Bibliában nem nagyon tudják eldönteni, hogy a Kígyó szimbólumát pozitívan
értsék-e vagy negatívan, és ez a judeo-keresztény kultúrkörben erősödő
tendenciával a negatív felé dől el. (Az Újszövetségben már negatívabb, mint az
Ószövetségben, a Talmudban pedig egyértelműen ellenség: „Taposd le a kígyó
fejét”.) Anélkül, hogy moralizálnánk azon, hogy vajon mit követhetett el ez a
szerencsétlen állat a saját természetén túl, hogy mar és így szerez magának
táplálékot, hogy ilyen sátáni színben tüntetik fel, megállapíthatjuk, hogy mint
minden vallás, félelemalapon, a félelemből táplálkozva és az ellen valamiféle
angyali gyógyírt keresve, a kereszténység is kezdettől fogva az
ellenségkép-gyártás útján-módján építette fel kegyes birodalmát. Ugyanez a
helyzet a sárkánnyal is, de erről majd később.
A mesék és a mítoszok nemcsak
gyerekeknek szólnak. A görög mítoszok meg végképp nem. De jó mesét csak az a
felnőtt tud mondani a gyerekének, akit gyerekkorában nem riogattak mesélés
címszó alatt és nem tömték teli a fejét ellenségképpel. Kétségkívül az emberi
moralitást úgy is lehet mobilizálni, hogy kinevezünk valakit gonosznak és arra
ujjal mutogatunk, de az ilyen módon mozgósított moralitás sosem lesz képes az
objektivitásra, a tetszés-nemtetszés alapján fog szelektálni és az érzelmei
mentén ítélkezni, ez a fajta inspiráció harcra, háborúra ösztönzi, így
belecsempészi már fiatal gyermeklelkébe az agressziót, ami lehet, hogy
veleszületett az emberrel, de épp ezért inkább tompítani kéne s nem élezni. A
kígyó tipikusan egy mumus. Senki nem szereti. Isten lábatlan állata, s ebben
szinte unikum. Ha az evolúciós fázist nézzük, amit képvisel, egy olyan hal, aki
már szárazföldre lépett, de még nem tud a földön lépkedni. S ha így nézzük, már
nincs is benne semmi igazán riasztó vagy undorító. A pedagógia dolga volna,
hogy a gyerekeket a különféle állatokkal életközelbe hozza, nem azt mondom,
hogy mérgeskígyót kéne ölelgetniük (bár jobb ha az ember már gyerekkorában
megtanulja, hogy az emberek között is vannak viperák, akik sokkal
veszélyesebbek, mint effektíve az állat), de hogy lehántsuk a különféle
évezredes előítéleteket egyes állatokról és állatfajokról (minthogy a róka
ravasz és egy tolvaj, a farkas magányos, a birka buta, a kígyó gonosz, stb.)
feltétlenül kívánatos volna.
Ez egy hellén megközelítés. A
görögök ugyanis tulajdonságok alapján nem képeztek morális kategóriákat
senkiről és semmiről. Nem arról van szó, hogy nem „ítélkeztek”, hanem hogy nem
minősítettek, főleg nem meggondolatlanul. El se tudjuk képzelni ma az
archaikusféle gondolkodásmódot. A görög klasszika korától fogva is, csak
kétféle bűn van, amit egyáltalán nem tolerálnak: a tudatlanság ill. az abban
maradni akarás, tehát amit úgy fordítanánk le keresztény módra, hogy szellemi
restség; és a hybris, az a fajta beképzeltség és gőg, amely teljesen
indokolatlan és az istenek helyére pályázik. A görögöknél helyén volt az
önértékelés; a csúszómászó alázatoskodást egyáltalán nem díjazták, amire a
kereszténység szinte kikupálta Európát mára, viszont a másik végletet se, ha
valaki elbízta magát és nemegy esetben (pl. Perszeusz, Niobé) halállal vagy
súlyos büntetéssel sújtották az elkövetőt.
Így a görögök pontosan tudták azt
is, hogy nem a méreg a baj, hanem a túlzás. Szabad mérgesnek lenni, szabad
dühöngeni. De még időben le kell tudni csillapodni, és nem közölni, nem dönteni
és nem cselekedni, amíg dühös vagy. A „vihar megfelelő lecsendesítése” volt a
specialitásuk, akárcsak Jézusnak. A vihart és a mérget nem lehet kikerülni,
csak kezelni. Arisztotelész egy sor magyarázatát adja annak, hogy miért mindig
a középértéken levő tulajdonságot, motivációt kell választani; és ennek semmi
köze a középszerűséghez; épp ellenkezőleg, az uralkodónak ad ezúton tanácsokat,
hogy azzal a viselkedésével, amit ma asszertívnek neveznénk, hogyan tudja
megőrizni a méltóságát egyes nehéz, provokáló helyzetekben, és hogy a feléje
irányuló tiszteletet hogyan tudja kivívni, megtartani és továbbfejleszteni. Épp
ezért a méreg hordozója, a kígyó, a görögöknél egy nemes, uralkodó állat.
Alakja visszavonhatatlanul összefonódik Hermésszel, akit a görögök a filozófia
atyjaként és lélekvezetőként tartanak számon, aki a két világ között
rendszeresen ingázik, és a botjára DNS-spirálként felfutó két kígyó a halál, az
elszámoltatás és a pokolból (alvilágból) kivezető út (az életakarás, a
gyógyulás, a gyógyítás és máig az orvoslás) szimbóluma…
A kígyó továbbá egyfajta főnix.
De míg a főnixnek teljesen el kell égnie, meg kell semmisülnie, hogy
újjászülethessen, a kígyó a bőrének levedlése kapcsán egy olyan átalakulást
szimbolizál, aminőt Hegel nyomán a marxisták megszüntetve való megőrzésnek
mondtak. A kígyónak sosem ellensége a múlt, képes úgy gyógyulni, hogy jelen
vannak a sérelmei, nem felejt, és nem bocsát meg olyan bűnökért, amik átlépték
azt a határt, ami még elviselhető. A kígyó így egy potenciális bosszúálló, de
soha nem tudhatod, hogyan, mikor és milyen formában fogod visszakapni tőle az
okozott sérelmet, mivel titokzatossága folytán magában tudja tartani és hidegséggé,
értelmivé tudja fagyosítani forró indulatait. A görögök, akik a szenvedélyt és
az igazságosságot nagyra értékelték és semmi nem állt tőlük távolabb, mint a
képmutató finomkodások, az ilyen tettek elkövetőit nem „gonosznak”, hanem „hősöknek”
tartották, ellenben a gyávaságot nem értékelték, ha valakinek nem volt vér a
pucájában, hogy kiálljon magáért, megvédje magát és visszavágjon. Az, amit
Nietzsche mondott, hogy a kereszténység „elpuhította” Európát, elsősorban erre
vonatkozik: mert a keresztények egyrésze képmutató és semmit nem úgy él meg,
ahogy mondja, másrészük viszont egy örök balek, egy lúzer, akinek ha elkenik a
száját, rögtön moralizálásba és önsajnáltatásba fog, ahelyett, hogy azon
gondolkodna hűvösen, hogy tudjon válaszul úgy lépni, hogy az neki előnyös, a
károkozónak pedig jelentős hátránnyal járjon. Vagyis a kereszténységet az
érzelmek tették tönkre, a szívkereszténység. A kereszténység kellő intellektualizálása
máig nem történt meg, mert máig csak körbemetélgetjük a szívünket és gyalázatos
dolgokon elérzékenyülünk, megpróbáljuk „megérteni” a bűnöző szempontjait, félelmetes
igazságtalanságokért megbocsátunk, még mi kérünk bocsánatot, és ezzel örökre
rányomjuk magunkra a lúzer pecsétet. Nem szívemberek vagyunk, hanem szívgyenge
emberek. Mert ha Jézus akaratát szeretnénk teljesíteni, hogy „A szelídeké lesz
a föld”, az sajnos csak küzdelmeken, harcokon és háborúkon keresztül vezet,
mert a kicsinylelkű agresszor soha nem fogja magát elszégyellni. Aki azt
képzeli, hogy a szeretet működik ebben a világban, az egy elvarázsolt
álomvilágban él; itt a leghatalmasabb embertől a legnyomorultabbig, mindenki
hatalmat akar magának és a saját érdekét akarja érvényesíteni, függetlenül
attól, hogy milyen ideológiát hazudozik hozzá… Ezért mondtam, hogy a kétezer év
alatt olyan távol kerültünk a nemes ember erkölcseitől, mint Makó lovag
Jeruzsálemtől, és már hírből se ismerjük a kurázsit, ami kiáll ezek védelmében.
Ez – eredetileg a szkíta népek erkölcse, amaz pedig hasoncsúszás, a
judeo-keresztények erkölcse. Most, hogy aktuálisan ilyen közel kerültünk a
lehetséges világvégéhez, ideje újragondolni ezt. Nem vagy kevésbé keresztény,
hogy ha betelt a pohár, a sarkadra állsz. És ha kardot rántasz, jobb eséllyel
nem esel el hátbaszúrástól…
A saját farkába harapó kígyó az
örök élet szimbóluma és Dionysosszal szokták társítani, a kétszerszületettel,
háromszorszületettel, sőt, Kerényi Károly szerint az „elpusztíthatatlan élet
archetípusával”. Ez azt is jelenti, hogy a kígyó az egyetlen, akiben a
múlt-jelen-jövő idősíkjai egybeesnek, akárcsak Istenben. Ez az élet örök
körforgását is jelenti, ami mindig felülmúlja a halált és lehetetlenség belőle
kilépni, így rokon a nietzschei örök visszatérés-tannal. Ez az Univerzumot és
az univerzumok sokaságát, a multiverzum-világot is jelenti, amely önmagát
szülte, önmagába hullik vissza és önmagát teremti meg újra. A világok
végtelensége egy tény, s számunkra, a Földön élő emberek számára csak az a
sajnálatos, hogy mi a saját szubjektív kis világunkba bezárva nem tudjuk ezt
értékelni. Nem tudjuk bátran megélni az életet és bátran a halált, mint ami nem
jelent semmit, csak egy szempillantásnyi szendergést, hogy újra virágzó élet
legyen. Az egész élet arra mutat, hogy az kezd el hervadni, aki fél a haláltól
és erre mindenféle szellemi gyógyírt és ideológiát keres; míg aki az örök
világok folyamatába ágyazza magát, annak az is mindegy, ha akár holnap meghal,
így félelem nélkül és szabadon éli az életét. A betegség számára nem tragédia,
az épp egyedi halál nem végállomás, és a szenvedés számára olyasmi, amin azért
kell átmenjen, mert ebben az örökké tartó életfolyamatban kohóban edzenek és
tűzben forralnak ki, hogy magasabb szinten tudd folytatni legközelebb.
A kígyó a Biblia szerint, port
eszik és maga is porból van. Meg kell jegyezzünk, hogy a „por” mint a föld s az
anyag leértékelése egyértelműen szemita találmány. Aki tisztán és lelkesen néz
az égre, az a földet se köpködi, így, ellenben, a szkíta erkölcs. A
mazdayánusoknál is a föld, amin élünk, nagy becsben van tartva. Azt nem is
lehet elmondani, hogy judeo-kereszténységnek az ilyen beteges minősítései miatt
mennyit esett vissza majd’ kétezer éven keresztül a kulturális színvonal és a
higiénia és milyen testséma-képzetzavarokat okozott ez évszázadokon keresztül.
Különös tekintettel arra, hogy az anyaggal az anyát, s a nőt társították.
Latinul is így van ez: mater, s materia. Így aztán, hogy az anyag gyalázatos, a
legtöbb nő is az utolsó helyre kerül. Ma, a 21. században, a genderkorban
aratjuk ennek szomorú eredményeit; ami a tizenkilencedik századi feminizmus óta
tart, vagyis két évszázada; viszont a férfiak rémuralma Európában
tizennyolcszor száz évig tartott, úgyhogy ha még tizenhat évszázadot
feministáskodunk, esetleg akkor leszünk egálban. Persze, ez utóbbi csak vicc
volt. Nyilván van olyan férfi is, akivel nem konkurenciaharc az élet, csak meg
kell találni. Ezt követően már nyilván nem fog minket érdekelni mások
gendersége vagy férfisovinizmusa, mint Európának, a vénlánynak is, nem azon kéne
gondolkodnia, hogy fiú legyen-e vagy lány, hanem hogy hogy tud négerek és
arabok nélkül megfiatalodni…
(folytatom…)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése