A daimón - 6. rész
A daimón egy másik szimbóluma: a Sárkány
Az Avesta Sárkány-elképzelése
Szó volt arról, az előző
fejezetben, hogy a Sárkány mint a természetbe ágyazott elementáris erő ellen
számos ókori és középkori értelmezés nagyon ellenszenvesen, sőt, agresszíven
lépett fel, s azt is említettük, hogy ennek legfőbb oka az isteniség
félreértése (ha jóhiszeműek vagyunk), ha pedig kicsit „gonoszabbak”, azazhogy
láttunk már karón varjút, akkor még azt is megpedzhetjük, hogy az istenkép
radikális félremagyarázása, amely egyes kultúrákban és kultúrák között vér- és
dacszövetséget kötött egyfajta természetes szakrális gondolkodás és a
természetes istenképzet hibernálására, kilúgozására, lejáratására és az
embertől való eltávolítására, azaz: Isten és a természetes szabad istenérzület
eltávolítására a világból.
Már az ógörög preszókratikusoknál
láthatjuk, ahogy az archétételezésekben a természeti elemektől fokozatosan elveszik
a szerepet, hogy átvegye a helyüket az „átláthatatlan”, a „megismerhetetlen”, a
„határtalan” és „megnevezhetetlen” valami (apeiron). Ugyanígy a zsidó Bibliában
az eredeti Él, Elohim és Adonáj neveket felváltja és teljesen kijegecesedik a
ki-nem-szabad-mondani-nevű JHV, akinek a lelke ugye a vizek fölött lebeg,
nehogy meganyagiasodjon, és persze aki a „semmiből teremtette a világot”, ami
minden korábbi és mai tudásunkból kiindulva nonszensz. Nos, a „semmi” az egy
olyan érv, ami azóta is nagyon hatásos, pl. a buddhistáknál is. De a magyar
erre csak azt mondja: „Persze, nem hibáztál, mivel nem csináltál semmit” és „Nagyon
bölcs maradtál, mert meg se szólaltál”. Tehát egyértelmű, hogy nekik abból a
szempontból fáj a sárkány, amennyiben a sárkány egy természeti lény, s mint a
sárból gyúrt förmedmény fitogtatja magát a megfoghatatlan és éteri isteni
magaslatokkal szemben, amiről ugyan csak annyit tudunk, hogy jó nagy csendben
van és vigyáz magára, amikor igazságot kell tenni a földön.
De vajon az Aveszta ugyanilyen
szempontból értékeli-e a Sárkányt, s negatív szimbolikájának oka, ugyanez-e?
A gonosz szellemeknek (khshrafshtráknak
ill. daeváknak) számtalan formája van az Avesztában. Ezeket úgy képzelhetjük
el, mint a bűnöket, amik kívülről támadják a gyanútlan embert, úgyhogy a
bűnbeeső ember gyakorlatilag pusztán áldozatként van feltüntetve. Bűnössé és a bűn
aláírójává akkor válik csupán, ha ezt nem látja be és nem akar belőlük
megtisztulni. Létezik daevája a gonosz gondolatoknak (Akoman), a helyes
gondolkodás tévútra vezetésének (Indar), az elégedetlenségnek és a
kielégíthetetlenségnek (Nanghait), az elnyomásnak és a zsarnokságnak (Sarvar),
a pusztításnak és a rombolásnak (Tauriz), a mérgezésnek (Zariz) ill a mocsoknak
és a bűzlő léleknek (Gannag menog). De természetesen a legfőbb daeva: Ahriman, maga a gonosz szellemek királya, aki egyesíti magában mindezeket és
akinek szimbolikus, de az Avesta szerint a világ végén emberi formát öltő
alakja nem más mint Azi Dahâka sárkány, alias Dahag.
Tehát a Sárkány mint szimbólum
olyan szempontból történő megragadása, hogy ez a Sárkány azért erős mert
gonosz, és azért gonosz, mert a bűnök fészke és minden bűn összessége, már egy
más felállás, egy morális ítélet, egy erkölcsi elképzelés és nem azon az alapon
utálkozik csupán a sárkányra, hogy pusztán azért kiirtandó, mert erősebb nálunk;
vagy mint a kultúrák ütközésében és harcában: ami az egyik kultúrában Isten, az
a másikban maga a Sátán, ami egyértelműen csak szubjektív preferenciából eredő
stemplizés.
Azi Dahaka (középperzsa néven
Dahag vagy Bevar Asp, amely név jelentése: akinek 10000 lova van) a legújabb
perzsa szerint pedig Zahhak nem más, mint Ahriman fia, ősellensége Ahura
Mazdának és fiának Shaoshyant-nak. Zahhak Ferdowsi Shah-nameh-je szerint egy
földi uralkodó fia, akinek a neve: Merdas ill. Mardoush. Merdas ugyan egy város
Szíriában, de helyesebben gondolkodunk, ha az akkád-babilóni kultúra főistenét
képzeljük be ide, akinek neve Marduk és Hammurappi idején vette át a sumér
Enlil szerepét, és azonos a zsidó Mordehájjal is.
Így már mindjárt világos, ha
visszatekintünk a Jelenésekbeli passzusra. Ott egyértelműen Babilóniára
mutogatnak, mint a gonoszság fészkére, és a vele szemben támasztott hős, egy
asszony fia, aki viszont egyértelmű előreutalás Krisztus második eljövetelére.
A keresztények csak ott követik el rendszerint a hibát, hogy mindig elfelejtik,
hogy a tüzet soha nem tűzzel oltják, hanem vízzel. Ilyenformán a vasvesszővel
kormányzó Békemessiás egy hamisprófécia és egészen olyan, mint a fából a
vaskarika, vagyis egy diktárormessiás nem volna nekünk sokkal jobb egy Azi
Dahakánál sem.
És ha Jézus eljött volna
másodszor, valószínűleg újra csak meg kellett volna feszülnie, az emberek és a
hatalom gonoszságai miatt, mert Jézus víz, nem tűz, béke és nem háború, erkölcs
és nem üt övön alul, tiszta, azazhogy nem szennyes. Ezek a dolgok
összeegyeztethetetlenek.
Csakúgy, mint ahogy az
Antikrisztusra sincs ráírva, hogy 666. Sőt. Lehet, hogy cukorkákkal jön majd és
a legszebb mosolyát fogja rátok ragyogtatni. A mi dolgunk az utolsó időkben,
annak érdekében, hogy legyenek még idők, pontosan tudni, érteni és érezni, s
különbséget tenni, hogy mi a valóságos szeretet és mi annak pusztán majomarca
és soha nem adni fel az előbbit, csak mert rengeteget csalódtunk…
(folytatom...)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése