MINDENKI - filmkritika
Filmkritika a Mindenki c. rövidfilmről
Deák Kristóf, 2016, 25 perc
1985-öt írunk. Hamarosan jön a rendszerváltás, ám ezt még csak a
„beavatottak” tudják. Én nyolc éves voltam ekkor, második osztályos az
általános iskolában. Egy lerobbant, monstrum, „békebeli” épületben volt az
iskolánk, mára már régen elbontották, ahol még csengő se volt, s minden óra
végén és elején az aznap jótanuló kiválasztott diák járta végig rézcsengővel az
udvart és a folyosót. Nem sokra emlékszem, csak hogy egy nagy kibetonozott
udvar volt a kapun belül, még játszótere, focipályája sem volt. A vécé mindig
büdös volt, ritkán takarítottak. A tanteremben vasrúddal egymáshoz „láncolt”
fapadok és falócák. Szegényes, igazi szocreál környezet.
Az igazi szocreál stílus azonban, amit még Makarenko is
megirigyelt volna, az a matematika tanítónő oktatási stílusa volt. Év elején
mindenkitől beszedte a radírt. Amikor az év során dolgoztunk, tetszése és
megítélése szerint akkor és annak adta oda, akinek szüksége volt rá. De aki
föltette a kezét, hogy radírt szeretne, ahhoz odament, és megítélte, hogy
tényleg kell-e radírozni, miután az illetőt jól összeszidta, hogy hibázott.
Némelyikünket hátbavágta vagy tarkón ütötte. Hamarosan megtanultuk, hogy nem
szabad radírozni… vagy inkább: hibázni se…
Nekem, ha ebben a témában a rendszerváltás előtti Magyarországról filmet kellett volna készíteni vagy forgatókönyvet írni, biztosan ez a történet jutott volna eszembe. És jobbára azt a címet adtam volna: Senki. Senki nem mert ellene tenni, még ellene mondani sem ennek a tanárnőnek. Akinek a szüleje bement, hogy kérdőre vonja ezért, azt nyilvánosan megalázta: kigúnyolta és megszégyenítette a többi gyerek előtt. Mint például, engem.
Ma már más a helyzet. A tanítóknak nagyon oda kell figyelniük,
hogy mit mondanak, hiszen a gyerekeknek jogaik
vannak. Nem ritkán megtörténik, hogy a tanárt a gyerekek vagy a szüleik
elverik, vagy az iskolából kirúgatják, mert meggörbült a gyermek hajaszála vagy
„diszkriminációnak” lett kitéve, azzal, hogy a tanárnő a mosdatlan gyermeknek
beírt az üzenőjébe, hogy a gyermek bizony tetves, ótvaros vagy büdös és
mosdatlan, vagy pusztán annyit szólt, hogy kösse össze a haját tornaórán, amit
a kislány „rasszizmusként” félreértelmezett és zokon vett.
A Mindenki című film, épp ezért, egy fikció. Sem harminc éve, sem most, ilyen nem történhetett meg, sem
kirívó esetként, sem általánosságban. Mindegy, ettől még lehetne jó film,
hiszen számos fikció is még elmegy ebben a témában.
Nem igazán tudom, hogy honnan lehet ennek a filmnek a
mondanivalóját pozitív értelemben megfogni. A gyermekek, mint a jövő
generációja induljanak egyenlő eséllyel? Úgy neveljük a gyermekeinket, hogy
pozitív megerősítést adunk nekik? A gyermekek joga a tanári önkénnyel szemben?
Nem. Én próbálok jóhiszemű lenni, de ez a film egyiket se képes kifejezni jó
hatásfokkal.
A tanárnő a filmben is pontosan ezt szeretné. Mindenkit bevesz az
énekkarba, mert azt szeretné, hogy aki szeretne énekelni, noha nincs hallása, sőt,
hamis a hangja, az is részt vehessen benne. Ez talán hiba. Mint utóbb kiderül,
óriási hiba. (Noha ezt sem saját magától, hanem igazgatói utasításra teszi.) Mint
az is, hogy nem mondja meg a hamis hangú kislánynak, és még mindazoknak, akik
hamisan énekelnek, hogy ne haragudj, kislányom, hamis a hangod, nincsen hallásod, és mi az énekkarunkkal országos
és nemzetközi versenyeken indulunk, nem ronthatod az esélyeinket. Nem, mert ez durva volna. Elvenné a gyerek kedvét és
megsértené őt isteni hiányosságaiban. Pedig ez lett volna a korrekt, és minden
iskolai énekkar így működik ma is Magyarországon. Én magam is jártam énekkarba,
a gimnáziumban, ahol az énektanár szinte kötelezővé tette ezt a jóhangúak
számára, ellenben nem foglalkozott gyenge vagy hamishangúakkal illetve
botfülűekkel vagy a jó hallás teljes híján levőkkel, és senki nem sértődött meg
emiatt. Az énekteremben a padok körbe voltak rakva és a tanulók körben ültek a
teremben, az énektanárunk, Sisak tanár úr pedig fel-alá sasszézott, mint egy
bolygó hollandi avagy egy fénytől megrészegült bogár a kör közepén, nagyívű monológokat tartva és
időnként személyesen felszólítva minket és nekünk szegezve enyhén szólva
zavarba hozó kérdéseket, miáltal is senki nem úszhatta meg a megszégyenülést. Akkor
ezt borzalmasnak tartottuk, most, felnőtt fejjel és utólag minden megszépült
már: így, utólag megítélve, Sisak tanár úr egy méltatlanul zárójelbe tett
zseniegzisztencia volt (máig emlékszem rá, és őtőle értettem meg a pythagoreus számelmélet és zeneelmélet közti összefüggéseket); ha él még, Isten éltesse, ha nem, akkor nyugosztalja békében; nem egyszer látták őt a helyi kocsmában szegényt, ha el volt keseredve, viszont az énekkart
nemegy olyan darabra felkészítette, mint Händel Messiása. Emlékszem, a legelső
énekórán mindenkinek szerepelnie kellett. Szólóban. Ez volt a lemeózás. Nekem
is. Én Beethovennek egyik francia darabját énekeltem el. Amikor befejeztem,
elégedetten sóhajtott egyet, és azt mondta: na igen! S amikor mindenki
leszerepelt, közölte velünk az eredményt, hogy kinek az éneklése volt
kielégítő, majd jól megfenyegetett minket, jóhangúakat, hogy csak merészeljünk
ne jönni az énekkarba… Ez, ugye, egy kicsit másfajta hozzáállás, mint amit itt
a filmben láthatni.
A filmbéli tanárnő szintén lemeózza a tagokat, noha nem nyilvánosan, és amikor egy gyengébb képességgel vagy kimondott hamis hanggal találkozik, annyit mond csak: „Még nem vagy elég jó és tátogjál inkább”, elegánsan elhallgatva azt (mert nem tehet egyebet), hogy „sose leszel jó, mert nincs hallásod” és erről nem ő döntött így személy szerint, hanem az Úristen. A hallás ugyanis isteni adomány. Van akinek van, van, akinek nincs. Senki sem vonja kétségbe, hogy szeretheti a zenét a hamisan éneklő, azonban bizonyított dolog, hogy a hamis hangja sosem fog ettől megváltozni. Ez egy tény. De ettől még lehet belőle jó kőműves vagy akár jogász. És mehet sakk-körbe, színjátszókörbe, festőkörbe... ahol nagyobb tehetséget mutat...
A tanárnő épp hogy egyenlő esélyekkel akarta indítani a
gyerekeket. Nem alázott meg senkit azzal, hogy a szemébe mondta volna, hogy
nincs hallása. A többiek előtt meg pláne nem szégyenítette meg ezzel. Mi az a rettenetes bűn, amiért egy csapat
gyerektől éppen őneki kellett a végén a megaláztatást elszenvednie? Nem értjük.
Ha a hamishangú telitorokból énekel, hamis lesz az egész kórusmű hangzása, nem
oly gyönyörű csengő-bongó, aminőt az énekkar a végén karvezető nélkül is (!)
képes kizengeni, ami egyébként is képtelenség és irreális; semmilyen kórus nem
működik karvezető nélkül.
Ha azonban társadalmi korrajzként értékeljük a filmet, akkor
értetlenségünk szinte felháborodássá nő.
Egy, a csoportbeli kisebbség (mindegy, hogy kik ezek), tehetségtelenségét el
kell ismerni tudásként és tehetségként, és ráadásul ezt egy szupertehetséges szólista harcolja ki.
Nos, ebben sok dolog sántít. A szupertehetséges ember nyilván együttérez a
kirekesztettekkel, ez igaz. Sokszor épp azért, mert ő a leginkább kirekesztett,
másfajta értelemben és ok miatt. Abban a "rendszerváltó" társadalomban viszont nem az történt,
hogy egy nagyon tehetséges ember meggyőzte a többséget, hogy a nem
tehetségeseket is fel kell emelni, hanem éppen
a fordítottja, az, hogy egy maroknyi
tehetségtelen ember meggyőzte a kőhülyéket, hogy a tehetséges embereket kell kirekeszteni.
Nyilván azért nyerhetett Oscart ez a film, mert az amerikaiak elfogadták
a fikciót valóságosnak: Magyarországon az iskolákban manapság az a legfőbb szempontja a
gyerekeknek, hogy mindenki együttesen ápolja a hagyományokat (a filmben csakis
magyar kórusművek szerepelnek), és nem az, hogy például lövöldözzenek a
tanárokra vagy drogot fogyasszanak. Bár ki tudja, lehet, hogy a film nyomán
erre is sor kerül majd, ha a sok kis öntudatos összedugja a fejét. Mert hát aki olyan tehetséges, mint a filmben szereplő jóhangú
kislány, annak csakis Kodály lehet az apukája; - ezt el lehet adni az araboknak
meg az amerikaiaknak, akik nem ismerik a magyar kultúrát, de nekünk?...
Nekünk az is megfelel, ha nem mindenki ért ezzel egyet, de van
legalább néhány ember, aki nem érti félre, nekünk igen! - csak az fáj, hogy a "mindenkibe" a mai korban minden ember belefér, aki nem veszi tudomásul a szomorú
igazságot, hogy nem vagyunk egyenlők,
különböző mértékű és formájú adottságokkal születtünk, és különböző dolgokra
vagyunk jók, különböző mértékben. Aki egyenrangúnak tekinti az
embereket azonos szempontok alapján, az leértékeli a különleges tehetséget a
legkülönfélébb dolgokban és az eredmény az általános züllés lesz. Erre majd a szolidáris szólista is rájön, de csak
majd ha felnő! Ha felnő…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése