Fából vaskerék 1.
Nem, kedves Olvasóim, - elhatároztam, hogy bármennyire is piszkálja a csőrömet az igazság - miket is beszélek, méghogy az igazság! - az ÉN pusztán individuális látásmódom a buddhista igazságokkal szemben - nem leszek elítélő. Vágyva vágyom arra, hogy egy penge élességével, hidegen és józanul szabdaljak szét minden, az állítólagos megvilágosodáshoz vezető ösvény igazságainak ködfátylát. Vágyva vágyom, hogy ne zaklasson fel az a szintén individuális körülményekből származtatható ostobaság, amelynek egyáltalában vett létezését ez a tan, fölfedezve a legnemesebb igazságokat, helyből letagadja. Vágyva vágyom, Önök nem? - hogy ezúttal ne én legyek az, aki sarat dobál, hanem az ezekre az eszmékre való rávilágításom során az eszmék maguk fagyjanak sárba az azokat vallók márványarcain s ékkövekkel kirakott aranyszobor ábrázatán! Vágyva vágyom - s ez már önmagában véve elegendő bűn ahhoz, hogy beazonosítson engem, mint egy anti-buddhista lélekszakadtan életszomjas várakozót, aki nem, ismételten mondom, nem az igazság! - pusztán önnön individuumából származó meglátásai nyomán túlszenvedélyes, olyannyira, hogy mint költőnk mondta, a vágya a " sírban sem fog lelohadni."
Miből
is indulunk tehát ki, ennélfogva? Mi is adott a számunkra, mint nem-mai-napi de
örök időkre szóló szentencia?
1.
Vannak örökérvényű igazságok, és vannak pusztán individuális nézetek.
Azt
a nemjóját. Alighanem ma jöhettem le a falvédőről, mert én világéletemben úgy
tudtam, hogy az örökérvényű igazságok minden egyén tudatában individuálisan
csapódnak le, s míg úgy áll a helyzet, hogy az ember szemléli az igazságot, s
nem az igazság az embert, addig az is igaz, hogy az örökérvényűség bizony az
individuális kontingencia által szűrt. Miről is volna szó? Buddha szerint
minden létezik, csak maga az én, és maga az én igazságai nem. Úgy is
mondhatnánk, hasonlattal élve, hogy a pacinak olyannyira ráhúzódott a szemére a
szemellenző, hogy ha mi kívülről ránézünk, azt hihetnénk, hogy a szemellenző a
szeme, (ha egyébként nem ismernénk a ló felépítését) ő pedig nyilván azt hiszi,
hogy az az állapot, hogy semmit se lát, a normális állapot. Vagyis még jóságos
is voltam ezzel a hasonlattal, hiszen a nevezett pacit úgy állítom be, mint aki
tételezetten rendelkezik egyfajta szemmel és ennélfogva látással. Buddhával
azonban rosszabb a helyzet. Letagadja a saját szemeit is, mint ént, mint ami
mind nem-én, mintha ennek a pacinak a szemellenzőjét ezzel a felirattal látták
volna el:
Látjátok?
Ezen a két sötétítőfüggönyön keresztül látható csak a világosság!
Na
de, csak tárgyilagosan.
-1-
2.
Nem léteznek örökérvényű dolgok, sem lélek, sem szellem, sem én, mint ami test,
mert minden alakul és változik; nem létezik egyetlen állandó szubsztancia sem,
csak változékony tulajdonságok és állapotok, amiket ő létfaktornak nevez.
Induljunk
el a legelején. Ha valami mozog, vagyis a helyét változtatja; ha valami romlik
vagy javul, azaz változtatja a minőségét; ha valami csökken vagy nő, azazhogy változtatja
a mennyiségét; és ha valami egyiket sem változtatja konkrétan, pusztán
egészében véve átalakul valami más lényegiséggé, mint ami volt, azaz
szubsztanciálisan, esszenciálisan változik, - akkor ezek, a pusztán
egzisztenciához és az esszenciához tartozó változások, kétségbe vonják-e vajon
a változás alanyát, amire a változás vonatkozik, illetve elhanyagolhatóvá
teszik-e a változás tárgyát, amivé a változás alanya végállapotban válik; s
vajon kizárólag csak a változás módjai és határozói a törvényszerűek?
Vagyishogy: a létezők mibenléte, az ok, az okozat, a következmény és
következtetés, a lényeg és létezés, mind- mind irrelevánsak abból a
szempontból, hogy a lét milyen? Buddha pedig, kérem, ne tessék csodálkozni, ezt
állítja. A létfaktorokkal (dharma), amelyek nem mások, mint a test (azazhogy az
ember fizikai valósága), az érzékletek (azazhogy a test meghatározott
működésével kapcsolatos biológiai agyi folyamatok), a megkülönböztetések (azaz
az agyi tevékenység magasabbrendű formájában jellemző kategória-teremtés
szellemi folyamata által két vagy több létező individuális elhatárolása), az
ösztönerők (vagyishogy azok, az individuum sajátos lélekrészéhez vagy
tudományosabban fogalmazva az agy bizonyos, neurológiailag eleddig kevéssé
feltérképezett részeihez tartozó tartományban megjelenő képzetek, akarat,
vágyak és indíttatás, amelyek az egyén számára nem-tudatos, sötét zónaként
jelentkeznek), és a tudati cselekedetek (amelyek az előbbieket uralva,
kormányozva, lefojtva vagy szabadjára engedve az ember racionális belátásának
megfelelően az ember tevékenységeit irányítják) - tehát ezekkel a saját
definíciókkal ellátott létfaktorokkal Buddha azt akarja állítani, hogy ha
ezekből áll össze a világon létező összes dolog, akkor ez alátámasztja azt,
hogy:
-
minden létező esetleges, mulandó, szubsztanciálisan nem-létezik
- a létezés ezen módozatait pedig egy későbbiekben tárgyalt ok-okozati
láncolat, kerék vagy körforgás határozza meg.
A
probléma csak ennyi: az, hogy minek nevezzük, nem lényeges, mert a létfaktorok
mindegyike - akár a létezés módozatának tekintjük, akár szubsztanciálisan
érvényes létezőnek - valójában a létezés okára mutat rá. Ugyanis, a négy utolsó
létfaktort az ötből el is lehetne hanyagolni, elég volna, ha Buddha azt
mondaná, hogy a legfőbb és egyetlen létfaktor az anyagi test, és annak
funkciói. Ugyanis megfigyelhetjük ebből a sorból, amit az imént elmondtam, hogy
minden további dharma az első dharmára épül rá, annak részét képezi, vagy
funkcionálisan hozzá tartozik.
Ez
az első észrevétel. S mi következik mindebből?
Buddha
állítása szerint, ha ebből indulunk ki, az egész anyagi világ létezését, úgy
ahogy van, zárójelbe lehet rakni, mivel a dharmák határozzák meg a
világtörténést, s mint megbeszéltük, a legfőbb dharma, az anyagi test, ami ezt
meghatározza. Arról az ellentmondásról már nem is beszélek, hogy állítása
szerint a létfaktorok változékony tulajdonságok, az emberi test pedig egy
fix, megfogható dolog. Vagyishogy a test állandó változásban van, mégis az
ember fixen be tudja a teste állapotából azonosítani a saját mivoltát vagy
mibenlétét. Aki nem tudja, annak valami problémája van az önazonosítási
képességével.
Továbbá,
ha - Buddha állítása szerint - a test pusztán faktor vagy a létezés módusza
volna, akkor hogyan lehetséges, hogy fenntartja a világtörténéseket egy olyan
dolog, ami önálló szubsztanciális létezéssel nem bír? Ezek szerint a világ
egésze sem bír önálló, lényegi, szubsztanciális létezéssel? Most gonosz leszek,
de ha nincs a világnak lényege, vagy önálló egzisztenciája, s ennélfogva a
világ nem létezik, mi az, amitől meg kell szabadulni? Miért keresnénk a nem-lét
állapotát, ha eleve a nem-lét állapotában vagyunk, hiszen ha jól értem, -
javítsanak ki, ha tévednék - a világon minden múlékony Buddha szerint, tehát
önnön valójában semmi nem áll meg, semmi sem létezik.
Ez
csak a legalapvetőbb ellentmondás volt. De haladjunk tovább.
(folytatom...)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése