Fából vaskerék 2.
-2-
Szintén
nem térek ki most hosszasan rá, csak megemlítem azt az ellentmondást, hogy 1. a
buddhizmus szerint örökérvényű igazságok márpedig léteznek, és akármelyik
eredetileg ilyen vallású, vagy ezt a vallást idővel magáévá tevő hívővel
beszélgettem erről, ezt mind helybenhagyták, megerősítették; 2. hogy az örök
igazságok létalapja, a világ esszenciális örökkévalósága viszont nem létezik, s
maguk a létezők sem rendelkeznek még a csírájával sem az öröknek.
Hogyan
lehet mindezt szintetikusan megemészteni, milyen szempontból egyeztető össze ez
a két, egymással paradox álláspont?
1.
vagy azt tételezzük nevezetesen, hogy a világ teljes egésze nem tartozik az
örök igazságot akárcsak a legparányibb mértékben magába foglaló örök eszmék
világához; s így érthető ez az ellentmondás, mert ezek szerint a világ egészét
el kell hagyni, vagy le kell mondani róla, ahhoz, hogy az igazságot belássuk.
Itt csak a következő kérdés merül fel: a buddhizmus annyira realista a szellemi
folyamatok anyagi eredetű tételezésénél, azazhogy szinte ateista-materialista
módon ad választ az anyagból felmerülő szellemi világ létezésére, hogy
ilyeténformán nem tudhatni, hogy miféle másik világ lehet az eredője a
megvilágosodás folyamatának, hogyan is lehetséges, hogy 1. minden az anyagból
ered; 2. az anyag ugyanakkor változó, képlékeny, nem-örök; 3. az ebből származó
szellemi folyamatok ugyanakkor örök érvénnyel bírnak. Nincs itt meg még az a
lehetőség sem, ami a platóni ideavilág kapcsán megengedi az anyagi
(tapasztalati) világ létezőinek részesülését az ideákból. Be kell látnunk, hogy
a buddhizmus a maga materializmusával az alól húzza ki a talajt, ahova
tételezetten elérkezni igyekszik; tehát vagy az egyiket, vagy a másikat fel
kellene adnia ahhoz, hogy önmagával koherens legyen, azaz: 1. vagy szkeptikus
álláspontot képviselni a világ dolgaiban, és a tapasztalati létezőket anyagi
módon tételezni, míg a szellem világát szellemi módon, s így megengedhető az
örökérvényűség; 2. a szellemi megvilágosodás megváltó hatásáról kellene
lemondani, minthogy a szellem is anyag, vagy legalábbis anyagból ered, s
ilyenformán minden bezárt a buddhizmus által leértékelt testi mivoltba. De a
kettő együtt nem megy: ugyanis, hogy a létezők világát anyagi módon
alulminősíteni, s ugyanakkor azt mondani, hogy a szellemiség - vagy nevezzük
belátásnak - magasabbrendűsége ebből vezethető le, s ugyanakkor semmi köze
hozzá...
2.
A második tételezésem (is) egy kicsit gonoszkodó. Nem léteznek örökérvényű
igazságok, vagyishogy nem léteztek örökérvényű igazságok, míg meg nem jelent
Sziddharta Gautama, aki feltalálta őket. Éppen úgy, mint Jézus ortodox
értelmezésénél, olyan olvasmányokban, mint például a Buddha élete tudomásunkra
hozzák azt, hogy Buddha a legfőbb istentől származik, születésekor rögtön
talpraállt és járni kezdett, és hogy nem volt soha tette, amelyre a minimális
erkölcstelenség gyanújának árnya vetülhet. Jó, hogy azt nem írják, hogy
félhónapos korában félkézzel ette a zsíroskenyeret, és az első szó, amit
kimondott, a Nirvána volt. S mindezek mellett ráadásul még materialisták is...
Nyilvánvaló, hogy Buddha embernek született, ugyanolyan gyarló embernek, mint
akármelyikünk. Ahhoz pedig, hogy megvilágosodjék, jó csomó hibája kellett
legyen, mert a tökéletességre való képesség a tökéletességre való
törekvésben manifesztálódik, nem valamiféle eredendő bűntelenségben.
-3-
A
következő problémámat a karmikus cselekedetek érvényessége és annak a
testi-lelki szubsztanciától való elválasztásában, tehát a személyiségtől
független cselekedetek ok-okozati folyamattal való kiváltásában fogalmazom meg.
Ugyanis,
Buddha vallja az újraszületés tanát, a karmikus cselekedetek érvényességével
összhangban, mégis az előbbi, már paradoxként bebizonyított tételezéshez,
miszerint semmilyen örök szubsztancia nem létezik, következetesen társítja a
gondolatot: márpedig az újraszületésben nem ismétlődhet meg ugyanazon, de még
hasonló szubsztancia sem, és a karmikus cselekedetek egyfajta univerzális ok-okozati
láncolatát adja magyarázatképpen, mint ami az individuumtól, annak lényegi és
egzisztenciális eseti körülményeitől teljesen független.
Nos.
Ez pontosan azt jelenti, mintha egy kutyaharapást úgy értelmezénk, mintha a
kutyától független volna a harapás képessége, és azt, hogy engem egy kutya
például megharapott, nem annak tudnánk be, hogy a kutya vad, vagy megvadult,
vagy esetleg én voltam az, aki a kutyát felheccelte, hogy megharapjon, hanem
azt mondanánk - teljesen illogikusan és a történet lényegi ok-okozati viszonyait
helytelen következtetésekkel kibontva - hogy például a kutya engem azért
harapott meg, mert nekem ez járt a karmám szerint. A kérdés komplex, és nagyobb
jártasságot igényel s a téma szűke miatt nem is tudom tárgyalni minden
aspektusát. De engendjenek meg néhány megjegyzést, amelyet, mint kritikát
fogalmazok meg:
1.
Az, hogyha az ember tesz valamit, vagy történik vele valami, valamilyen esemény
részese vagy érinti őt valamilyen pozitív vagy negatív cselekmény hatása, akkor
két dolgot feltételezhetünk.
a.
az illetőnek tevékeny köze volt a történethez, annak
megtörténtét előidézte vagy elősegítette
b. az illető passzív módon elszenvedte egy esemény rajta való megtörténését.
Ennek
megfelelően, ha az a. pont érvényesül, nyilvánvalóan látjuk azt, hogy esemény
és személyiség ill. a személyiségből származó tulajdonságok nem választhatók el
egymástól. Ha én voltam az, példának okáért, aki felheccelte a kutyát, s az
megvadulván megharapott engem, akkor köszönhetem saját magamnak a saját
"karmámat".
Ha
pedig a b. pont érvényesül, például, hogy a kutyás példánál maradjunk, a kutya
eleve vad volt vagy veszett; én ezt nem tudván, megsimogattam, és megharapott.
Ez esetben a kutya személyiségének tulajdonsága vagy állapota okozta az én
karmámban a negatív eseményt, azazhogy nekem el kellett szenvednem egy
negatívumot, saját hibámon kívül eredő okból.
S
minden a világon így történik. Az ember vagy aktív vagy passzív részese annak,
ami történik vele, s a történet okát vagy le tudja vezetni a saját
tulajdonságaiból, s ilyenformán meg tudja magyarázni, vagy az ok rajta kívül
létezik vagy létezett, és mivel a láncolat elemeit teljességgel nem ismeri, nem
tud tökéletes választ adni arra, hogy miért is történt vele bizonyos dolog. Egy
biztos, az okok nem lógnak a levegőben, hanem a személyiségbe ágyazottak, és a
cselekedeteket az okok okozzák, nem pedig bizonyos esettől vagy individuumtól
független univerzálisan levezethető láncolat, amellyel Buddha magyarázza a
karmikus cselekedeteket.
2.
Tegyük fel, hogy az újraszületés következtében nem ugyanazon szubsztancia jön
létre, a karma mégis ugyanaz. A kérdés akkor az, a karma független az
individuum szubsztanciájától? Ez irtó nagy zavart okozhat. Eszerint ugyanis az
én régi karmám lehet más mostani karmája is, és esetleg az én karmámból
származó negatív cselekedeteket okozatként másnak kell elszenvednie, és
viszont. Ez az egyik. A másik fontos dolog, hogy ha a karma független a
szubsztanciától, nem létezik egyéni, csak egy bizonyos univerzumba ágyazott
olyan "sorsa" az egyénnek, amely sors egyedül az univerzum
szempontjából lényeges, az egyén személyes vonatkozásai pedig teljességgel
elhanyagolhatóak. Ismét az a kérdés merül fel, hogy ha ez eleve így van, pedig
még nem tettünk ellene vagy érte semmit sem, akkor miért és hogyan kell elszakadni
a karmától és a karmikus cselekedek egyénileg - itt ez a paradoxon - mégiscsak
lehúzó, hátráltató, negatív körforgásától?
Vagyis,
egyszerűbben fogalmazva, a paradoxon a következő: egyéni sors nem létezik, a
karma az univerzális ok-okozati láncolatba írt, mégis meg kell tőle szabadulni,
mivel az az egyént beírja a sors (karma) kerekének körforgásába. Ezért adtam én
ennek a tanulmánynak ezt a címet: Fából vaskerék - mert nem kell túlzottan
éleslátónak lenni ahhoz, hogy a buddhizmus majdnem minden tanából két-három
következetetéssor után levonjunk egy paradoxont.
3.
Megemlítem azt is itt röviden, hogy ha a személytől független a karma, akkor az
is mindegy volna, hogy milyen tulajdonságokkal bírunk, hogyan viselkedünk,
milyen emberek vagyunk. Ez a következtetés azonban annyira világos, hogy
felesleges tovább magyarázni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése