Könyvismertető és –kritika: Bulgakov: Mester és a Margarita című regényéről. Bosszú? Feketemágia? Vagy jogos elszámoltatás – avagy: a metafizikus hatalom, amitől a totalitáriusoknak is lehet félnivalója
-1-
A 20. századról nem mondhatunk
egyebet: - a nagy ellentmondások és lázadások – és Európa számára a nagyszámú
áldozatok - vérzivatara volt, konzekvensen rákövetkezőn a 19-ikre, amelyben
megfogalmazódott a gyanú: a polgári társadalom tán nem minden kultúrák csúcsa.
Magyarországon a millennium
dicsfényében sütkérezve indult, a boldog békeidőknek szentelődve. Akkor már
javában folyt itt az az iparosodás, amely közel kétszáz évet késett,
köszönhetően a Habsburgoknak, és továbbra is velük karöltve – a magyar ember
ominózus jelleme, hogy néha nagyon viszket neki az akarás, de aztán csak
belenyugszik gazdura akaratába. 1906-ban viszont már olyan költők mint Ady
Endre vészjósló sűrű viharfellegekkel árnyalják be a pacsirtás kék eget; mintha
valami mégsem volna rendben. S gyűlöltje s kigúnyoltja, a reálpolitikus Tisza
István ugyan mindent megtesz, hogy mentse a menthetetlent, amit már 1868-ban a
sunyi kiegyezés megpecsételt, de az ő meggyilkolásával elszabadul a pokol, amit
a Horthy-rendszer is csak kétszínűséggel és nagyon részlegesen tud csak
enyhíteni. Valahogyan kezd világossá válni: a szélsőségek – a politikai jobbra-
vagy balratolódás, szélsőséges mértékben és anarchikus jelleget is kiváltva –
nem elfogadható, de érthető, ha egy szélsőséges önkény az, ami lefojtás alatt
tartja a társadalmat.
De lássuk, mi történik a világ többi részében ekkor. Csak
körülbelül mondom, pillanatképszerűen.
Alapvetően eltér egymástól
Európán belül a nyugati és keleti, északi és déli részek között az annak
érzékelésére vonatkozó érzékenység, hogy mi van kialakulóban. Míg Franciaország
és Nagy-Britannia az Entente cordiale kapcsán egymáshoz közeledik, hogy
megszorítsák a megerősödő Németországot, akinek nemzetállami egysége a 19.
század végére lezárult. Oroszországban ezidőtájt kitör az első forradalom, az első jeleként a marxizmus
előrenyomulásának. A balkáni népek viszont még ezidőtájt próbálják kivívni a
függetlenségüket az Oszmán Birodalommal szemben, de a törökök addigra már
annyira meggyengültek, hogy ez nem volt nehéz, így a balkáni népek forradalmi
figyelme elsősorban a Habsburgok ellen irányult. Olaszországban az olasz egység
kialakulása óta az ország elindult a nemzetállamok útján, a tősgyökeres
Osztrák-Magyar Monarchia viszont ezidőtájt annektálja Boszniát és Hercegovinát.
Amerikában ugyanakkor sosemlátott bevándorlási csúcs tetőz, méghozzá Európából
(ez is jelez valamit), ezért megszigorítják a bevándorlási kritériumokat. De a
század elején még javarészt az autóval, a repülőgéppel és a filmgyártással
vannak elfoglalva. A két földrész egymástól való direkt függősége kevéssé
jellemző még, legalábbis a felszínen, és az USA fejlődése egészen a 20. század
végéig biztosított, hiszen a két világháború elsősorban az ókontinenst
érintette. Ugyanakkor a szabad Amerika képe erősen sérül már 1911-ben, amikor
is a FED magánkézbe kerül és ettől kezdve pénzügyileg Amerikát magánkörök
irányítják, ami nagyon valószínűsíthetően azt is jelenti, hogy a két
világháború lezáródásával egyedül abszolút nyertesnek tekinthető Egyesült
Államok teljeskörű irányításával és az Európára gyakorolt nyomással is ezek a
körök kezdenek rendelkezni.
Tolsztoj regényének története, a
Feltámadás az új évszázad napján fejeződik be, pontosabban: 1900. január 1-jét
írnak a regényben, amikor a nagy megpróbáltatásokon keresztülment főhősnő
beláttatja nagy szerelmével, az orosz főnemessel, hogy nincsen megbocsátás,
mert nem lehet ilyen mértékű lelki sérülések mellett a történetet
visszapörgetni, újraélni vagy ott folytatni, ahol elromlott, mintha jóvá
lehetne tenni őket, hiába bánta meg őket. A főhősnőt Szibériába egy másik
férfival viszik, a gróf pedig magára marad a szenvedésében. Ez kettős értelmű:
egyfelől, hogy a gróf számára nincs feltámadás, másfelől, mivel a regény az ő
szemszögéből fejeződik be, hogy Tolsztoj nagyon sötéten látja az elkövetkezendő
századot, megérezve a forradalom előszelét és az oroszok számára ténylegesen a
következő században bekövetkező gigantikus genocídium vízióját. Ez a
mélységesen szomorú szerelmi történet vissza-visszatérő motívum az orosz regényekben.
Puskin Anyeginjében hasonló visszavonhatatlansággal találkozunk Tatjana ítélete
által, és Anyegin is magára marad. Zsivágó doktor és Lara szerelme sem hepiend,
no és a későbbi Bulgakov-regényben, noha a szerelmespár viszonyában sértések és sérülések egyáltalán nem
történnek, a kapcsolatuk kívülről lesz megmérgezve és ellehetetlenítve, nem
lehetnek boldogok: a fizikai realitás síkján a nő valahol a városban, a férfi
főszereplő Mester pedig az elmegyógyintézetben hal meg. De míg a Mester és a
Margarita között egy valóságos és értő szerelem bontakozott ki, addig a
Feltámadásban aránytalanul nem megbecsült a női főszereplő, aki e szerelem
folyományaként szabályosan lezüllik és a végén kénytelen elvinni ennek
következményeit. Egy közös: az orosz szerelmek tragédiával végződnek. Valamit
mutat talán ez annak a tradicionálstruktúrának az elégtelenségéből, amely a
nőt, noha egyre fokozódó jelleggel, becsüli, tiszteli és isteníti, de végül is:
aláveti a férfinak. A Mester és a Margarita regénye ebből a szempontból is egy
kiugró alkotás, amelyben nem a férfi, a nő a kiválasztott, hogy az ő
szenvedései által „váltódjék”, úgymond, „meg”, a nagyobb, társadalmi eredetű
baj, és ebben a regény felettébb megelőzi a korát, de talán nem mondható utópisztikusnak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése